چه ورزش هایی در درمان افسردگی تاثیر دارند؟

تاثیر ورزش بر افسردگی

اثرات ورزش بر افسردگی واقعی است؟

امروزه با پرمشغله شدن زندگیمان، با افزایش روزافزون اختلالات روانی نظیر افسردگی و استرس مواجهیم.

این معضل مخصوص به طبقه خاصی نیست و گریبانگیر همه‎ اقشار جامعه شده است. ممکن است شما هم از آن دسته افراد باشید که دچار افسردگی شده اید و راه های بسیاری را برای درمانش امتحان کرده اید.

خیلی از افراد برای غلبه بر افسردگی، به مصرف داروهای آرامش بخش و ضد افسردگی روی می‎ آورند. غافل از این که عوارض داروهای ضد افسردگی گاهی بیشتر از نتایج درمانی شان است.

بسیاری از متخصصان معتقدند که یکی از بهترین شیوه های مقابله با افسردگی، تغییر سبک زندگیمان است. یکی از اساسی ‎ترین مؤلفه‌هایی که هر فردی برای تغییر سبک زندگی خود باید در پیش بگیرد، روی آوردن به ورزش و گنجاندن آن در برنامه‎ روزانه‎ اش می باشد.

ورزش منظم نتایجی مثل کاهش استرس، رهایی از اضطراب و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و بهبود خواب را در بردارد.
در این مقاله از «پاسخ از ما» با ما همراه باشید تا برخی از اثرات ورزش بر افسردگی را به شما معرفی کنیم.

کدام ورزش ها در درمان افسردگی موثرند؟

۱- پیاده روی

پیاده روی یکی از در دسترس ترین ورزش هایی است که در هر زمان و مکانی می توانید انجام دهید. حتی به افرادی که مشکل خاصی از نظر جسمی و روانی ندارند، توصیه می شود که برای حفظ و ارتقا سلامتی خود پیاده روی را در برنامه‏ زندگی تان قرار داده و روزانه زمانی را به آن اختصاص دهید.

پیاده روی در بازه‏ های زمانی کوتاه مدت، حتی هنگام بازگشتن از محل کار، مدرسه یا دانشگاه تاثیرات مثبت خود را نشان می دهد.

می‎توانید آخر شب‏ها با یکی از اعضای خانواده یا دوستتان پیاده روی کنید تا علاوه بر تحرک بدنی از هم صحبتی و همراهی همدیگر نیز بهره مند شوید.
علاوه بر این، پیاده روی در طبیعت به کاهش افسردگی کمک می‏کند و موجب آرامش و نشاط شما می‏شود. پیاده روی از بهترین های لیست اثرات ورزش بر افسردگی است.

 

پیاده روی

۲- یوگا

یوگا از اثرگذارترین ورزش‏هایی است که کارشناسان برای درمان افسردگی به مراجعان خود توصیه می‎کنند. ورزش یوگا باعث انتقال آرامش به افراد شده و اثرات شگرفی بر کاهش استرس، عصبانیت و افسردگی دارد.

ورزش یوگا

یکی از تمرینات کاربردی یوگا، تمرینات تنفسی است. در این تمرینات، شما می توانید درحین کنترل ذهن تان، با انجام تنفس آرام و عمیق، از درگیر شدن با افکار منفی جلوگیری کنید. همچنین با انجام حرکات کششی یوگا می توانید به آرام شدن اعصاب و کاهش تنش عضلانی ناشی از استرس کمک کنید.

۳- شنا کردن

همه ما می دانیم که شنا کردن چقدر می تواند آرامش بخش باشد. علاوه بر این، یکی از خوبی های دیگر شنا کردن این است که سن و سال نمی شناسد و شما در هر سنی می توانید به شنا کردن بپردازید.

شنا موجب افزایش اکسیژن رسانی به ماهیچه ها و در نتیجه، تنظیم تنفس می شود. همچنین مشخص شده «به طور منظم شنا کردن» بر کاهش اضطراب و افسردگی و همینطور بهبود خواب مان تاثیر می گذارد.

از همه مهم تر، شنا کردن باعث ترشح هورمون اندورفین می شود که خود به طور طبیعی، در ما احساس شادی ایجاد می کند.

شناکردن

۴- دوچرخه سواری

بیشتر افراد برای داشتن تناسب اندام و یک سبک زندگی سالم تر دوچرخه سواری می کنند. اگر چه، حتی آن افرادی که از سلامتی جسمی هم برخوردارند، میتوانند برای بهبود وضعیت روحیشان، به طور منظم دوچرخه سواری کنند.

دوچرخه سواری کردن یکی از راه های موثر در درمان اضطراب و افسردگی نیز می باشد. بنابراین شک به دلتان راه ندهید. سوار دوچرخه تان شوید و به دوچرخه سواری کردن بپردازید.

دوچرخه سواری

۵- تنیس

تنیس از جمله ورزش‎هایی است که فعالیت بدنی بالا و تمرکز زیادی می‌طلبد. بدین ترتیب، تنیس ذهن شما را در هنگام ورزش مشغول نگه می‏دارد و موجب پویایی اش می‎شود. در نتیجه، خالی شدن ذهن از افکار منفی آزاردهنده، به شما آرامش فکری می دهد.

انجام حرکات سنگین تنیس نیز روند جریان خون را در بدنتان بهبود می‎بخشد . این ورزش به علت سرعت عمل و تمرکز بالایی که نیاز دارد، تاثیر زیادی بر درمان افسردگی و کاهش علائم ناشی از آن دارد.

به طور کلی، در هنگام انجام تمرینات ورزشی تنیس، هورمون‏هایی نظیر سروتونین در بدنتان ترشح شده و به مرور موجب رفع افسردگی و افزایش شادی و نشاطتان می شود.

تنیس

۶- ورزشهای رزمی

ورزش های رزمی علاوه بر این که فواید سایر ورزش‌ها نظیر بهبود شرایط جسمی و افزایش سطح هورمون‏های شادی در بدن را دارند، از نظر روانی نیز در فرد افسرده این باور را ایجاد می کنند، که همان طور که آنها می‎توانند حریفان خود را شکست دهند، همچنین می‌توانند با مشکلاتشان غلبه کنند و آنها را نیز شکست دهند. این طرز فکر سبب افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.

ورزش های رزمی

۷- ورزش های تیمی

ورزش های تیمی مانند فوتبال، بسکتبال و والیبال از محبوب ترین ورزش‏های مردم جهان هستند. انجام این ورزش ها هیجان بسیار بالایی دارد.

از این رو، به فردی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‎کند، کمک می‏کند تا مشارکت در یک فعالیت گروهی پر از هیجان را تجربه کرده و لحظاتی از احساسات ناخوشایند ناشی از بیماری خود رهایی یابد.

ورزش های تیمی

 هیجان زیاد این گونه ورزش ها، موجب می‎شود سطح هورمون‎های شادی در بدن به شدت بالا رفته و فرد شادی و نشاط را تجربه کند. انجام ورزش های تیمی همچنین باعث می‎شود تا بیمار مبتلا به افسردگی از حالت انزوا و گوشه گیری در آمده و تمایل به فعالیت و پویایی در او ایجاد شود.

حضور در جمع، تأثیر گرفتن از روحیه مثبت سایر افراد، تجربه خوشایند برنده شدن و اشتراک شادی خود با سایر افراد تیم از جمله جنبه های مثبت ورزشهای تیمی است، که می تواند در کاهش علائم افسردگی فرد بسیار مؤثر باشد.

اگر به کاهش استرس هم علاقه دارید، توصیه می کنم مقاله تاثیر تغذیه بر کاهش استرس را از دست ندهید.

به چه نکاتی در شروع تمرینات ورزشی باید توجه کنید؟

لازم است در شروع فعالیت های ورزشی به نکاتی توجه داشته باشید. در ادامه، به برخی از آنها اشاره می کنیم:

✔ هنگامی‌ که بعد از مدتی طولانی دوباره شروع به ورزش کردن می‌کنید، طوری برنامه‌ریزی کنید که تمرینات برای بدن شما سنگین نباشد. به مرور زمان می‌توانید ورزش‌های متنوع و تمرینات سخت تر را به برنامه خود اضافه کنید. همچنین ورزشی را انتخاب کنید که مفرح باشد و از آن لذت ببرید.

✔ سعی کنید به برنامه خود پایبند باشید و در زمان هایی که برای خود در نظر گرفته اید، به صورت منظم ورزش کنید. برنامه‌ ورزشی‌تان را در تقویم خود یادداشت کنید و سایر فعالیت هایتان را بر اساس آن تنظیم کنید. اگر همیشه با یک برنامه‌ریزی منظم ورزش کنید، بعد از مدتی ورزش بخشی از زندگی‌تان خواهد شد.

✔ تمرینات ورزشی تان را طوری انتخاب و برنامه‌ریزی کنید که خسته و دلزده نشوید. علاوه بر این، برای انجام ورزش مورد نظرتان، باشگاه‌های ورزشی نزدیک به محل زندگیتان را انتخاب کنید، تا بعد از مدتی، نسبت به ورزش کردن بی میل نشوید.

✔ لازم نیست حتما به سراغ ورزش های پر هزینه بروید. برای شروع می توانید با استفاده از امکانات موجود، برای فعالیتهای ورزشی خود برنامه ریزی کنید .

فراموش نکنید که کلید درمان افسردگی در دستان خود شماست. کافیست بخواهید بر آن غلبه کنید. بعد از آن با رویکردی تازه به زندگی خود نگاه خواهید کرد.

چه بسیارند افرادی که پس از مدت های مدیدی که از افسردگی رنج برده اند، با کمک فعالیت‎های ورزشی پر تحرک، شادی و نشاط را دوباره به خود هدیه کرده اند.

از همین امروز شروع کنید و با انجام حدودا نیم ساعت ورزش در طی ۴ یا ۵ روز در هفته، خودتان تأثیرات مثبت ورزش کردن را در جنبه های مختلف زندگی خود تجربه کنید

به نظر شما، چه ورزشی به کاهش استرس کمک می کند؟ اگر راهکار دیگری نیز برای کنترل استرس به نظرتان می رسد، از طریق بخش نظرات با مخاطبان دیگر پاسخ از ما در میان بگذارید.

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات پاسخ از ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید:

‫4 نظر ارسال شده در “چه ورزش هایی در درمان افسردگی تاثیر دارند؟

    • پاسخ از ما :

      مائده عزیز
      ممنونم که نظر خود را با پاسخ از ما به اشتراک گذاشتید. کاش می فرمودید که چه نوع استرسی مد نظرتان هست تا بهتر بتوانیم شما را راهنمایی کنیم. با این حال ممکن است مقاله کنترل استرس مالی و استرس شغلی برایتان مفید باشد.

  1. مونس :

    ورزش کردن فقط برای لاغری نیست. کاربرد های زیادی دارد. ممنونم که به کارایی های دیگر ورزش کردن پرداختید.

    • پاسخ از ما :

      مونس عزیز.
      سپاسگذاریم که نظر خود را با پاسخ از ما به اشتراک گذاشتید. درست می فرمایید. بسیاری تصور می کنند ورزش کردن تنها برای لاغری است. اما اثرات ورزش بر هورمون ها و ماهیچه بسیار مثبت و زیاد است. اگر احیانا به کاهش وزن هم علاقه دارید، توصیه می کنم مقاله چگونه تا عید نوروز لاغر شویم؟ را هم مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com