۶ راهکار موثر برای ایجاد انگیزه بعد از شکست

ایجاد انگیزه بعد از شکست

ایجاد انگیزه بعد از شکست چگونه امکان پذیر است؟ در ابتدا باید بگوییم کلید کسب موفقیت ، داشتن انگیزه کافی، برای شروع کارها است. گاهی برای اولین بار می خواهیم دست به انجام یک فعالیت بزنیم و یا برای رسیدن به هدفی اقدام کنیم. در این شرایط ، پیش فرضی در مورد موفقیت یا عدم موفقیت در آن کار نداریم و با داشتن اعتماد به نفس کافی می توانیم به خوبی از عهده انجام آن برآییم، ولی گاهی شرایط، کمی پیچیده تر می شود و این هنگامی است که قبلا یک بار برای رسیدن به آن هدف تلاش کرده ایم ولی شکست خورده ایم و در این زمان ایجاد انگیزه بعد از شکست کمی سخت می شود .

در این شرایط، بسیاری از افراد، امید و انگیزه خود را برای تلاش دوباره از دست می دهند و ممکن است برای همیشه از رسیدن به آن هدف  صرف نظر کنند. ولی باید به خاطر داشته باشید که اعتماد به نفس واقعی، زمانی مفید و مؤثر واقع می شود که حتی بعد از شکست، فرد باور خود به توانایی هایش را از دست ندهد و بار دیگر با انرژی و انگیزه بیشتر برای رسیدن به هدفش تلاش کند.

باید بدانید که شکست نقطه مقابل موفقیت نیست، بلکه نقطه مقابل موفقیت، تسلیم شدن و ناامیدی است. هر شکست مسیر جدیدی را به سوی موفقیت در پیش روی شما باز می کند.

ناامیدی بعد از شکست در بین افراد  در هر سنی ممکن است بروز کند. البته تجربه احساس منفی بعد از مواجهه با شکست  امری طبیعی است؛ ولی افرادی که روحیه قوی و بالایی دارند بعد از مدت کوتاهی بر این احساس ناراحتی و ضعف  غلبه می کنند و دوباره با عزم راسخ و انگیزه بیشتر شروع به تلاش دوباره می کنند. این افراد توجه به نقاط ضعف خود که منجر به شکستشان شده را از نظر دور نمی کنند و با بدست آوردن تجربه از شکست خود با قدرت بیشتر به تلاش و فعالیت در مسیر رسیدن به هدفشان اقدام می کنند.

خرید کتاب انگیزه، دگرگونی مثبت و موفقت در 7 روز

گروه دیگری از افراد هم هستند که ممکن است با همه توان شان برای رسیدن به هدف تلاش کرده باشند اما به محض بروز هر گونه شکستی از ادامه مسیر  پا پس می کشند. در واقع آنها کاملا مایوس و نا امید می شوند و انگیزه خود را برای ادامه کار از دست می دهند.

اگر کمی به گذشته خود نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که همه ما بارها و بارها شکست را احساس کرده ایم.
کودکی را تصور کنید که برای ایستادن روی پاهایش تلاش می کند؛ ممکن است او بارها زمین بخورد، ولی معنای ناامیدی را نمی فهمد و دوباره و دوباره سعی می کند تا روی پاهایش بایستد. در نهایت، کودک ، موفق به این کار می شود.

اگر ما در سنین کودکی در هر بار زمین خوردن اگر بجای اینکه دوباره تلاش کنیم، می نشستیم و به دلایل زمین خوردنمان فکر می کردیم و یا بخاطر ضعف و ناتوانی، زانوی غم بغل می گرفتیم شاید هیچ وقت ایستادن را یاد نمی گرفتیم. آنچه باعث موفقیت کودک در ایستادن می شود، نداشتن هیچ گونه درکی از احساس ناامیدی و در نتیجه تلاش پی در پی تا رسیدن به خواسته اش است. 

این موضوع به عنوان مثال مطرح شد؛هر یک از ما  خاطرات بسیاری از پیروزی های بدست آمده بعد از شکست را در ذهن داریم. معمولا در سنین جوانی که فرد هنوز تجربه های شکست زیادی را پشت سر نگذاشته با توان و انگیزه بیشتری با موانع و مشکلات برخورد می کند. در سنین بالا، اغلب افراد محافظه کارتر می شوند و کمتر خود را در معرض تجربه شکست دوباره قرار می دهند.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که با اصلاح اشکلاتی که موجب شکست ما شده اند احتمال کسب موفقیت بیشتر خواهد شد. ولی رعایت این نکته ضروری است که در شروع راه برای رسیدن به یک هدف نباید همه توان انرژی خود را مصرف کنیم و اهداف غیرقابل دستیابی و نیازمند سرمایه ذهنی، مالی و جسمی فراوان را انتخاب کنیم؛ بلکه باید با تقسیم اهداف خود به هدفهای کوچکتر و با کسب تجربه در هر مرحله توان خود را برای پیش رفتن و رسیدن به هدف نهایی افزایش دهیم.

در ادامه ، همراه پاسخ از ما باشید تا به تفصیل، به بررسی روش ها و راهکارهایی برای ایجاد انگیزه بعد از شکست بپردازیم.

 

راهکارهای ایجاد انگیزه بعد از شکست

۱-  تغییر نگرش ، نسبت به زندگی

تغییر نگرش برای ایجاد انگیزه بعد از شکست

تغییر دیدگاه نسبت به زندگی، اولین قدم بعد از شکست خوردن است؛ که انگیزه ما را برای ادامه کار  افزایش می دهد. گاهی برای بدست آوردن یک توانایی شخصیتی مانند ایجاد انگیزه بعد از شکست ، لازم نیست که کار خاصی انجام دهید. تنها باید بتوانید طرز فکر خود را نسبت به آن موضوع تغییر دهید. با تغییر در نگرش خود می توانید با استفاده از تجربیات گذشته خود به سمت موفقیت در آینده پیش بروید.

یکی از باورهای اشتباه رایج ، این است که فرد تصور می کند که آینده به طور قطع به همان منوالی که تا کنون پیش رفته ادامه خواهد داشت.

زندگی یک مسیر قابل پیش بینی نیست.

ممکن است در دوره ای از زندگی ، شرایط ، طوری پیش رفته باشد که موفقیت های پی در پی، کسب کرده باشید و به همین دلیل بعد از مدتی دست از تلاش و کوشش برداشته باشید و درنتیجه ناگهان ، با شکست مواجه شده باشید. یا اینکه ممکن است چند بار شکست خورده باشید و با این طرز فکر که شما دست به هر کاری که می زنید شکست می خورید آینده را ناخوشایند ارزیابی کرده باشید و انگیزه و امید خود را از دست داده باشید.

در حالی که اگر این طرز فکر را در خود تغییر دهید که آینده تکرار گذشته نیست و مسیر زندگی، همیشه یکنواخت نخواهد بود، حتی اگر در گذشته ، با شکست مواجه شده باشید، باعث نمی شود که امیدتان را به آینده از دست بدهید.

۲- توانایی رها کردن گذشته

پاک کردن گذشته از ذهن

همانطور که گفته شد، احساس ناراحتی بعد از شکست خوردن، طبیعی است و ناکامی در بدست آوردن خواسته یا رسیدن به هدف، باعث بروز هیجانات منفی مانند خشم، غم و نگرانی می شود؛ ولی نکته مهم این است که تا چه مدت تجربه هیجانات منفی در درون فرد ادامه پیدا می کند و او را از برگشتن به مسیر عادی زندگی و تلاش دوباره برای رسیدن به اهداف بازمی دارد.

جالب است که بدانید که ویژگی افراد موفق این نیست، که دست به هر کاری که بزنند در آن موفق شوند ،یا اینکه هرگز با شکست مواجه نشوند؛ بلکه ویژگی اصلی آنها، که نهایتا آنها را به موفقیت می رساند، این است که مدت زمان کمی احساس ناراحتی و ضعف ناشی از شکست در وجود آنها باقی می ماند. این شما هستید که تصمیم می گیرید چه زمانی دست از آه و ناله کردن، بردارید و روی پاهایتان بایستید. کسب توانایی رها کردن گذشته، یکی از مهارت هایی است که تا حد زیادی در موفقیت افراد و ایجاد انگیزه برای رسیدن به اهداف در آینده نقش دارد.

۳- دست به عمل زدن

اگر در شرایط روحی ای هستید که احساس می کنید حوصله انجام کاری را ندارید و می خواهید منتظر بمانید که این احساس تغییر کند و بعد شروع به انجام فعالیت کنید، سخت در اشتباه هستید.

ناراحتی شما به دلیل شکست خوردن ، تغییری نخواهد کرد، مگر اینکه شروع به حرکت و تلاش کنید.

این نکته اساسی را مد نظر داشته باشید که برای اقدام کردن و حرکت برای دستیابی به اهداف ، نباید منتظر بمانید که حال و هوایتان تغییر کند، بلکه باید قدم اول را هر چند سخت باشد بردارید و بدانید انگیزه تنها از طریق اقدام و عمل ایجاد می شود و بعد از برداشتن اولین قدم ،ادامه راه به مراتب  راحت ‌تر خواهد بود.

۴- انجام کارهای انگیزه بخش

انجام کارهای انگیزشی
کارهای انگیزشی بعداز شکست

در برنامه زندگیتان ، کارهایی که باعث ایجاد انگیزه در شما می شود را اضافه کنید. گاهی ورزش کردن، گردش با دوستان نزدیک و صحبت کردن در مورد اتفاقاتی که منجر به شکست شما شده و احساس ناشی از آن می تواند به بهتر شدن حس و حال شما کمک کند. نوع فعالیت هایی که باعث می شود افراد مختلف از ناراحتی و حس منفی بعد از شکست، رها شوند با یکدیگر متفاوت اند. شما با شناختی که از خودتان دارید می توانید کارهایی را انجام دهید که به بهبود شرایط روحی تان و بازیابی توانایی هایتان کمک کند که قبل از شکست داشتید.

اگر در مورد ایجاد انگیزه در خود مشکل دارید نگران نباشید .ما مقاله ای با عنوان  ۵ راه برای افزایش انگیزه در شما و درمان بی حوصلگی  در سایت داریم که می توانید آن را مطالعه کنید .

۵- یادگیری از شکست

درس گرفتن از شکست
تجربه از شکست

با توجه به تجربه ای که در پی شکست، بدست آورده اید، اهداف و روشهای دستیابی به آن ها را دوباره مرور کنید. اگر لازم است دوباره هدف گذاری کنید. نقاط ضعف و قوت خود را در هنگام هدف گذاری ، در نظر داشته باشید. داشتن یک هدف درست و تصویرسازی ذهنی از مسیر پیش رو می تواند تا حد زیادی در ایجاد انگیزه به شما کمک کند.

۶- تقویت مثبت نگری در خود

مثبت نگری را در خود تقویت کنید. تجربه شکست ، باعث منفی بافی و به دنبال آن این افکار منفی موجب بی حوصلگی، افسردگی و بی انگیزگی ما می شود. با ایجاد تغییر  در طرز تفکر و دور کردن افکار منفی از ذهن خود ، می توانید بر مشکل بی انگیزگی ناشی از شکست مقابله کنید.

خرید کتاب آرامش

۷- قدر توانایی های خود را دانستن

به قابلیت هایتان توجه کنید و از خودتان بخاطر توانمندی هایتان قدردان باشید. ارزش شما به تلاشی است که در راه رسیدن به هدف انجام داده اید. ارزش و اهمیت حرکت ، در جهت رسیدن به خواسته ها و اهداف بیشتر، از این است که نتیجه این تلاش ، شما را به نقطه مطلوب و مورد نظرتان رسانده یا خیر. از خودتان بخاطر موفقیت های کوچک و بزرگی که در زندگی به دست آورده اید تشکر کنید و گاهی به خودتان هدیه و پاداشی بدهید. خود را تنها با شکستهایتان ارزیابی نکنید.

 

بدانید که مسیر رسیدن به موفقیت در زندگی بسیاری از افراد موفق و مشهور از موانع شکست عبور کرده است تا به سر منزل مقصود رسیده اند.

سایت پاسخ از ما ، در این مطلب قصد داشت تا برای شما نکاتی را عنوان کند که بتوانید به لطف آن پس از هر شکستی روحیه و انگیزه خودتان را حفظ کنید و همچنان رو به جلو حرکت کنید. امیدوارم از این مطلب ، خوشتان آمده باشد. اگر همچنان به روش های ایجاد انگیزه علاقه دارید، سری به مقاله غلبه بر بی حوصلگی هم بزنید.

اگر شما هم یکی از همراهان و علاقه مندان مطالب پاسخ از ما هستید با اشتراک گذاری این مطلب در رسانه های اجتماعی بر محبوبیت ما بیافزایید. همچنین اگر موضوعی دلخواه شماست و از دید ما دور مانده با درج نظر خود این موضوع را به اطلاع ما  برسانید.

    اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات پاسخ از ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید:

    ‫4 نظر ارسال شده در “۶ راهکار موثر برای ایجاد انگیزه بعد از شکست

      • پاسخ از ما :

        شهلای عزیز
        مچکرم که نظر خودتان را با ما به اشتراک گذاشتید.
        ببینید درسته که بعضی شکست ها مثل شکست های مالی، بشدت به آدم ضرر می زنه. چه بسا این شکست ها به مراتب از شکست های عاطفی هم بسیار مخرب تره. اما آدمی به امید هست که زندس.در این جور مواقع، تلاش کردن خیلی بهتر از نشستن و غصه خوردنه. شاید مقاله کاهش استرس مالی برایتان مفید باشد.

    1. سیروس :

      یعنی واقعا میشه؟ آدم بعد از شکست دوباره پا بگیره؟ چون شکست های مالی واقعا می تونه تعیین کننده باشه.

      • پاسخ از ما :

        سیروس عزیز
        سپاسگذاریم که نظر خود را با پاسخ از ما به اشتراک گذاشتید. بله. قطعا امکان پذیره. بیشتر بزنس های موفق حداقل یک شکست سنگین رو در گذشته دارن. نباید فقط روی مشکلات متمرکز شد. در این موارد حرف های اطرافیان هم خیلی تاثیر داره. پیشنهاد می کنم مقاله چگونگی رفتار با افراد منفی نگر رو هم مطالعه کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com