فیلم 500روز با سامر

نقد و بررسی فیلم ۵۰۰ روز سامر

۲۰۰۹
کمدی-درام
۹۵ دقیقه
10/ 7.7 460,736 کاربر

جدول اطلاعات 500 روز با سامر

سال تولید۲۰۰۹کارگردان مارک وب
نویسنده اسکات نویشتاترتهیه کنندهمیسون نویک، جسیکا تاکینسکی، مارک واترز، استیون وولف
کشور تولید کنندهآمریکازبان‎انگلیسی
مدت زمان فیلم۹۵ دقیقهژانرکمدی-درام
بروزرسانی در : 2,729 بازدید
مدت زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

فیلم «۵۰۰ روز سامر» اگرچه در ژانر عاشقانه و درام قرار گرفته، اما به ادعای خود کارگردان، به هیچ وجه فیلمی با مضمون رمانتیک نیست.

اما این صحبت ها همه در حد ادعا باقی می ماند و این بیننده است که به اثر روح می دهد، با آن زندگی می کند و لحظه به لحظه ی فیلم را احساس می کند.

بگذارید بگویم که با یک عاشقانه کلیشه ای و مرسوم روبرو نیستیم. «۵۰۰ روز سامر» خاص تر از این حرف هاست و به خوبی در قالبی جای گرفته که ابداع خود کارگردان فیلم است.

شما در این فیلم، ظاهرا روابط عادی دو نفر و اتفاقات روزانه را مشاهده می کنید، اما حرارتی انکارناپذیر را حس خواهید کرد.

در فیلم «۵۰۰ روز با سامر» شما با تعریف جدیدی از روابط رمانتیک آشنا خواهید شد و شاید کارگردان سعی در القای همین موضوع داشته است؛ کارگردان در واقع فیلمی خوش ساخت را تولید کرده که پایان آن ممکن است مورد دلخواه مخاطبان نباشد. همین طور، «۵۰۰ روز سامر» نشان دهنده رنجی است که آنقدر با آن به درد نمی آیید.

در این مطلب از «پاسخ از ما» سعی نمودیم تا معرفی کاملی از فیلم داشته باشیم و داستان آن را در حد توان بررسی کنیم.

سپس نظرات منتقدین مشهور دنیای سینما را راجع به فیلم «۵۰۰ روز با سامر» بشنویم و جوایز و افتخارات این اثر خاطره انگیز را معرفی نماییم. همراه پاسخ از ما باشید!

معرفی فیلم ۵۰۰ روز با سامر

«۵۰۰ روز سامر» یک فیلم سینمایی کمدی و در عین حال رمانتیک است که در ۱۷ ژانویه ۲۰۰۹ میلادی تولید و منتشر شد.

این اثر توسط دو نویسنده موفق به نام ‌های «مایکل وبر» و «اسکات نویشتاتر» به رشته تحریر درآمده و «مارک وب» کارگردانی این فیلم را به عهده داشته است.

فیلم «۵۰۰ روز با سامر» با تهیه کنندگی «میسون نویک»، «جسیکا تاکینسکی»، «مارک واترز» و «استیون وولف» و با بودجه ‌ای معادل ۷٫۵ میلیون دلار به فروش نسبتا عالی ۶۰ میلیون دلاری دست یافت و در لیست پر فروش ترین و موفق ترین فیلم های سال ۲۰۰۹ قرار گرفت.

فیلمبرداری «۵۰۰ روز با سامر» در آوریل ۲۰۰۸ شروع شد و «جوزف گوردون لویت» و «زویی دشانل» به عنوان نقش ‌های اصلی فیلم به خوبی هنرنمایی کردند.

ساختار فیلم «۵۰۰ روز با سامر» غیرخطی است و داستان زندگی مردی را روایت می ‌کند که به گذشته خود بازگشته و در حال مرور اتفاقات زندگیش است.

منتقدین نیز نسبت به این فیلم واکنش ‌های مثبتی داشتند و از نظر آنها، «۵۰۰ روز با سامر» یکی از فیلم ‌های خوب سال ۲۰۰۹ است.

بازیگران فیلم عبارتند از: «جوزف گوردون لویت»، «زویی دشانل»، «کلی مورتز»، «جفری آرند»، «متیو گری کابلر»، «کلارک گرگ»، «ریچل بوستون» و «مینکا کلی».

تلاش های بی وقفه مجموعه عوامل فیلم به ساخت عاشقانه ای خاص منتج شده که در هیچ قالبی نمی گنجد و توانسته به خوبی انتظارات را بر آورده کند.

روابط دو طرفه ای که در آغاز، هیچ عاملی مانند تفاوت های ظاهری، شرایط خانوادگی و غیره را بر سر راه خود نمی بیند و این سوال را در ذهن متبادر می کند که براستی کامیابی یک رابطه در چیست؟ اما قصه به اینجا ختم نمی شود و نقش دختر داستان که به عشق اعتقادی ندارد، به آن پایان می دهد.

برای مطالعه بیشتر میتوانید مقاله پرفروش ترین فیلم های دنیا را مطالعه کنید.

داستان فیلم ۵۰۰ روز با سامر

داستان «۵۰۰ روز با سامر» روزهای مختلف آشنایی «تام» و «سامر» و ۵۰۰ روزی که آنها با همدیگر سپری کردند را به ما نشان می‌ دهد. شروع فیلم با یکی از روزهای آخر فیلم یعنی روز ۴۸۸ ام همراه است و بعد دوباره به روز اول بر می‌ گردد.

داستان فیلم درباره مردی به نام «تام هانسن» می ‌باشد؛ یک معمار آموزش دیده که به عنوان نویسنده در یک شرکت طراحی کارت پستال واقع در لس ‌آنجلس کار می‌ کند.

در یکی از روزهایی که «تام» طبق روال همیشگی مشغول طراحی کارت پستال بود، با دستیار جدید رئیسش به نام «سامر» آشنا می ‌شود. دوستی میان «تام» و «سامر» با حضور آنها در یک برنامه موسیقی کارائوکه (ابزاری سرگرم کننده با صفحه نمایش و میکروفون برای علاقه‌مندان به خوانندگی) نقش پر رنگ تری به خود می گیرد.«تام» و «سامر» در طول برنامه، با همدیگر گفتگو کرده و با شخصیت یکدیگر بیشتر آشنا می شوند.

 

تام و سامر در فیلم 500 روز سامر

در پایان صحبت ‌های این دو نفر، یکی از دوستان «تام» به نام «مکنزی» که مست بوده، ادعای جالبی مطرح می کند:

«هی! تام از سامر خوشش میاد! » و همین موضوع عاملی برای شروع دوستی میان این دو نفر می‌ شود. از شانس بد «تام»، «سامر» از آن دسته دخترهایی می باشد که اعتقادی به عشق ندارد. فراموش نکنید که در ابتدای فیلم نیز به این نکته اشاره می شود که «این یک فیلم عاشقانه نیست !».

در ادامه، «تام» و «سامر» مدت زیادی را با هم سپری می کنند و این موضوع باعث افزایش علاقه «تام» به «سامر» می ‌شد. در طول مدتی که «تام» و «سامر» با هم دوست بودند، «سامر» مدام به این مسئله اشاره می‌کرد؛ او به دنبال عشق و ایجاد رابطه نیست و فقط می‌خواهد که آنها با هم یک رابطه دوستانه داشته باشند.

البته این موضوع که «سامر» اعتقادی به عشق نداشت، از طلاق پدر و مادرش در گذشته نشات گرفته بود.
در یکی از روزها «تام» سامر را به مکان مورد علاقه اش می ‌برد تا او را خوشحال کند، ولی «سامر» با اشاره کردن به همان موضوع همیشگی، «تام» را در ناراحتی و افسردگی باقی می‌گذارد.

«تام» پس از گذشت چند ماه، «سامر» را در مسیر رفتن به یک جشن عروسی می‌ بیند و با هم به آنجا می ‌روند. در جشن، «سامر» از «تام» دعوت می‌ کند تا در مهمانی‌ شرکت کند و «تام» نیز درخواست او را می ‌پذیرد.

رفتن «تام» به مهمانی «سامر» دو دید متفاوت را برای «تام» و «سامر» به همراه داشت. دید غیر واقعی؛ تلاش تام برای بازسازی رابطه گذشته بود، ولی واقعیت چیزی جز اینکه او صرفا یک دوست ساده است که به یک مهمانی دعوت شده، نبود.

افسردگی «تام» ادامه داشت تا اینکه صحبت‌ های خواهرش «راشل» و دوستانش حال او را کمی بهتر کرد. او به پیشنهاد آنها از شرکت طراحی استعفا داد و به سمت رشته اصلی خودش، معماری، رفت.

او با تلاش هایش توانست پیشرفت های زیادی را در کار جدید برای خود رقم زند. تام به دلیل علاقه ی زیادی که به معماری داشت، در این حوزه بسیار موفق عمل نموده و روحیه اش نیز به کلی تغییر کرد.

پس از گذشت مدتی کوتاه، داستان دوباره به روز ۴۸۸ ام برمی‌گردد و «تام»، سامر را در مکان مورد علاقه‌ اش ملاقات می ‌کند. آن ها با هم به گفتگو می‌ پردازند.

«تام» جویای علت رفتار «سامر» نسبت به خودش و نامزدی او با فردی دیگر می‌ شود. او در پاسخ می‌گوید نظر «تام» درباره عشق درست و واقعی بود، اما او از احساسش به «تام» مطمئن نبوده و همین موضوع باعث شده تا از او جدا شود.

چند روز پس از ملاقات «تام» و «سامر»، تام در حالیکه منتظر یک مصاحبه کاری است، با دختری هم صحبت می ‌شود. پس از اندکی گفتگو، تام از او دعوت می‌ کند تا با هم قهوه بنوشند، ولی دختر نمی ‌پذیرد. پس از اصرارهای تام، نظر دختر نیز عوض شده و پیشنهاد او را قبول می ‌کند.

در مسیر رفتن، وقتی تام درباره نام دختر از او سوال می‌کند، او می‌گوید که نامش «آتوم» (Autumn) به معنای «پاییز» است و فیلم در همین‌ لحظه به پایان می ‌رسد.

 

فیلم 500 روز سامر، سامر و تام در آسانسور

نقد فیلم ۵۰۰ روز  سامر

اکثر فیلم‌ های عاشقانه و رمانتیکی که به جدایی ختم می ‌شود، زوج های عاشق به واسطه عوامل خارجی از هم جدا می ‌شوند یا اینکه با خواست خودشان این اتفاق رخ می‌ دهد.

فیلم «۵۰۰ روز با سامر» از آن دسته فیلم ‌های رمانتیکی است که در واقع شخصیت‌ های اصلی آن، پایان رابطه را رقم می ‌زنند.

در واقع، ابزار قدرتمند این فیلم، داستان خوب آن است و خاطرات «تام» و روزهایی که با «سامر» گذرانده را بدون هیچ قاعده و نظم خاصی به ما نشان می‌ دهد و این روایت غیرخطی یک کشش عالی در فیلم ایجاد کرده است.

یکی از خلاقیت ‌های کارگردان «۵۰۰ روز سامر»، توجه و تمرکز زیاد روی نقش‌ های اصلی داستان، یعنی تام و سامر، است، به طوری که به سایر شخصیت‌ های داستان خیلی بها داده نمی ‌شود و بیننده را صرفا متوجه دو کاراکتر اصلی فیلم می کند.

فیلم، روی گذشته «تام» و «سامر» و خانواده ‌ی آن ها نیز متمرکز نمی ‌شود و بیشتر به احساسات دو کاراکتر و اتفاقاتی که به صورت روزمره رخ داده، توجه می‌کند. این مورد هم جزو نقاط مثبت فیلم به شمار می ‌رود.

یکی از نقاط قوت دیگر «۵۰۰ روز سامر»، وجود یک پایان مناسب است که اغلب در زندگی واقعی اتفاق نمی ‌افتد. پایان فیلم «تام» را به سوی موقعیتی سوق می ‌دهد تا بتواند دوباره با «سامر» ملاقات کند و جویای علت رفتارها و انتخابات او شود.

در اکثر فیلم ‌های این چنینی کاراکتر موردنظر چنین شانسی را بدست نمی ‌آورد تا بتواند به علت انتخاب ‌ها به تصمیمات درست و غلط خود یا طرف مقابلش پی ببرد.

تحول و رشد دیدگاه‌ های «تام» و «سامر» در سکانس ‌های پایانی به خوبی مشهود است، به طوری که نظر «سامر» درباره عشق تغییر می‌ کند و «تام» با دیدی جدید به زندگی آینده می‌نگرد. این مکالمه پایان فیلم، هر دو کاراکتر را به سمت مرحله جدیدی از زندگی هدایت می‌کند. در نهایت آشنایی «تام» با «آتوم» (پاییز) رخ می دهد!

 

نظرات منتقدان در مورد فیلم

منتقدان فیلم مجلات سینمایی مختلفی در مورد «۵۰۰ روز  سامر» اظهار نظر کرده اند. در ادامه نظرات مشهورترین منتقدین در مورد فیلم «۵۰۰ روز با سامر» را با هم خواهیم خواند:

«ویلیام توماس» در مورد این فیلم سخنان جالبی را به زبان آورده است:

«کاملا حساب شده، صحنه های جدی و معمولی، بی نهایت مبتکرانه… این یک ادعای قوی برای اصلی ترین فیلم سال است.»

«آدام هولز» نیز برداشت خود از «۵۰۰ روز  سامر» را در قالب جمله ای تامل بر انگیز بیان کرده است:

«وقتی عشقی وجود نداشته باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بسیار خوب، یک تابستان به اندازه کافی طولانی نیست که بتواند برای تمام دردهای همراه با آن قابل تحمل باشد.»

«جوهانا روبلو» نیز پس از مشاهده فیلم از بینندگان خواسته تا کمی وسعت دید خود را گسترش دهند:

«برای کسانی که احساس می کنند ژانر کمدی رمانتیک بدون فکر یک ایده شکست خورده است و لحظات واقعی آن وجود ندارد: بدبینی را کنار بگذارید و ۵۰۰ روز  سامر را ببینید.»

«اسکات ناپف» که امتیاز بالایی به فیلم «۵۰۰ روز  سامر» اختصاص داده، پس از مشاهده فیلم اظهار داشت:
«شما چند ماه آینده به صورت مداوم راجع به این فیلم خواهید شنید. صادقانه تمام نظرات در مورد فیلم ۵۰۰ روز با سامر مثبت است و چیز بدی نخواهید شنید! »

جونز هم «۵۰۰ روز  سامر» را فیلمی عاشقانه یاد کرده که از لحاظ بصری دستمایه های طنز جذابی دارد.
اما بد نیست کمی هم به آمار سایت راتن تومیتوز نگاه بیاندازیم! در توضیحات کوتاه فیلم «۵۰۰ روز با سامر» در این سایت معتبر سینمایی آمده:

«یک کمدی رمانتیک جذاب و بی نظیر، ۵۰۰ روز با سامر کاملا صادقانه و دلرباست». «۵۰۰ روز سامر» توانسته از ۲۲۹ نقد موجود در این سایت رضایت ۸۵ درصدی را به نام خود ثبت کند. این آمار جالبی به نظر می رسد.»

همچنین، فیلم «۵۰۰ روز  سامر» امتیاز ۷٫۷ را از سوی سایت سینمایی «آی ام دی بی» (IMDb) به دست آورده و بازخوردهای مثبت زیادی را نیز از بینندگان دریافت نموده است.

 

جوایز و افتخارات

✔ نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم کمدی از سوی انجمن نقد فیلم برادکست

✔ اسکات نویشتاتر و مایکل وبر نامزد دریافت جایزه بهترین نمایشنامه از سوی انجمن نقد فیلم برادکست

✔ مارک وب نامزد دریافت جایزه امیدبخش ترین فیلم ساز از سوی انجمن نقد فیلم شیکاگو

✔ اسکات نویشتاتر و مایکل وبر نامزد دریافت جایزه بهترین نمایشنامه اصلی از سوی انجمن کلوترودیس

✔ اسکات نویشتاتر و مایکل وبر نامزد دریافت جایزه بهترین نمایشنامه اصلی از سوی انجمن نقد فیلم دنوور

✔ نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم از سوی انجمن نقد فیلم دیترویت در سال ۲۰۰۹

✔ مارک وب نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردان از سوی انجمن نقد فیلم دیترویت در سال ۲۰۰۹

✔ جوزف گوردون لویت نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر از سوی انجمن نقد فیلم دیترویت در سال ۲۰۰۹

✔ نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سینمایی از طرف شصت و هفتمین جوایز گلدن کلوپ

✔ جوزف گوردون لویت نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر از طرف شصت و هفتمین جوایز گلدن کلوپ

✔ اسکات نویشتاتر و مایکل وبر برنده جایزه بهترین نمایشنامه نویس از طرف فستیوال فیلم‌های هالیوود

✔ نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم از سوی انجمن نقد فیلم هوستون

✔ نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم از سوی برنامه اهدای جوایز ایندیپندنت اسپیریت

✔ اسکات نویشتاتر و مایکل وبر برنده جایزه بهترین نمایشنامه از سوی برنامه اهدای جوایز ایندیپندنت اسپیریت

✔ جوزف گوردون لویت نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر از سوی برنامه اهدای جوایز ایندیپندنت اسپیریت

✔ قرار گرفتن در میان ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۰۹ از سوی انجمن نقد فیلم ایندیانا

✔ اسکات نویشتاتر و مایکل وبر برنده جایزه بهترین نمایشنامه از سوی انجمن نقد فیلم لاس‌وگاس

✔ قرار گرفتن در میان ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۰۹ از سوی تیم بررسی نشنال برد

✔ مارک وب برنده جایزه بهترین کارگردان از سوی تیم بررسی نشنال وب

✔ نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم از سوی انجمن نقد فیلم اوکلاهما

✔ اسکات نویشتاتر و مایکل وبر برنده جایزه بهترین نمایشنامه از سوی انجمن نقد فیلم اوکلاهما

✔ نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم مورد علاقه مستقل از سوی مردم

✔ آلن ادوارد بل برنده جایزه بهترین ویرایش از سوی انجمن نقد فیلم سن دیگو

✔ نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم از سوی برنامه اهدای جوایز ستلایت

✔ اسکات نویشتاتر و مایکل وبر برنده جایزه بهترین نمایشنامه از سوی برنامه اهدای جوایز ستلایت

✔ نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن برای زویی دشانل از سوی برنامه اهدای جوایز ستلایت

✔ قرار گرفتن در میان ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۰۹ از سوی تیم نقد فیلم آفریقای جنوبی

✔ اسکات نویشتاتر و مایکل وبر برنده جایزه بهترین نمایشنامه از سوی تیم نقد فیلم آفریقای جنوبی

✔ نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم از سوی انجمن نقد فیلم سینت لویز

✔ نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم کمدی از سوی انجمن نقد فیلم سینت لویز

✔ اسکات نویشتاتر و مایکل وبر برنده جایزه بهترین نمایشنامه از سوی انجمن نقد فیلم سینت لویز

✔ نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم اصلی، ابتکاری و خلاقانه از سوی انجمن نقد فیلم سینت لویز

✔ اسکات نویشتاتر و مایکل وبر برنده جایزه بهترین نمایشنامه از سوی انجمن نقد فیلم اوتاه

✔ اسکات نویشتاتر و مایکل وبر برنده جایزه بهترین نمایشنامه از سوی انجمن نقد فیلم واشینگتن دی سی

آیا قبلا فیلم «۵۰۰ روز  سامر» را مشاهده کرده بودید؟ نظر شما درباره این فیلم چیست؟ اگر در گذشته این فیلم را تماشا کرده اید، دیدگاه خود را با همراهان دیگر «پاسخ از ما» به اشتراک بگذارید و موجب شوید آنها با نگاه دقیق تر و جامع تری به تماشای این فیلم بپردازند.

بازیگران فیلم ۵۰۰ روز با سامر

تیزر فیلم ۵۰۰ روز با سامر

اگر فیلمی مشابه «۵۰۰ روز سامر» را نیز می شناسید و دوست دارید آن را به کاربران دیگر معرفی کنید، نظر خود را با ما در میان بگذارید. مشتاقانه پذیرای نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان هستیم.

علاوه بر این، اگر از جمله علاقه مندان به دنیای سینما هستید و دوست دارید نقد و بررسی فیلم های زیبای سینمایی را مطالعه کنید، می توانید با مراجعه به بخش «فیلم و سریال» از سایت «پاسخ از ما» به این هدف دست پیدا کنید.

 

 

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات پاسخ از ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید:

‫2 نظر ارسال شده در “نقد و بررسی فیلم ۵۰۰ روز سامر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com