چگونه مشاغل می توانند در هنگام همه گیری ویروس کرونا دوام بیاورند؟

همه گیری ویروس کرونا

وضعیت مشاغل در زمان شیوع ویروس کرونا چه می شود؟ با شیوع گسترده کرونا در سراسر جهان، نگرانی همه جا را فرا گرفته. کشورهای مختلف دنیا سعی کردند تا تمهیداتی را برای مدیریت این بحران عظیم در نظر بگیرند. همانطور که این روزها هم شاهد آن هستید، سیاست‌های پیشگیرانه‌ای در این باره اتخاذ شد. مردم و دولت‌های کشورهای مختلف تمام تلاششان را به کار گرفتند تا از طریق همکاری با یکدیگر، این بحران را تحت کنترل خودشان در بیاورند و از آن عبور کنند.
یکی از این سیاست‌ ها، قرنطینه کردن شهرها بود. این سیاست موجب شد تا مردم تا حد ممکن، رفت و آمدهای خودشان را محدود بکنند و در خانه بمانند.

زمانی که بحران کرونا در چین رخ داد، علاوه بر اینکه اقتصاد داخلی خودشان آسیب دید، اقتصاد جهان نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. یکی از پیامدهای شیوع کرونا، بحث قرنطینه خانگی بود که خودش هم بر روی بسیاری از کسب و کارها در زمینه های مختلف از جمله صنعت گردشگری و سایر مشاغل که با نیازهای اولیه ما سر و کار نداشتند، تاثیر به سزایی گذاشت و به کلی آنها را دستخوش تحولاتی بزرگ کرد. با «پاسخ از ما» همراه باشید تا به بررسی ابعاد وضعیت مشاغل در زمان شیوع ویروس کرونا بپردازیم. همچین می تواند در مقاله همه چیز درباره کرونا، از این مهمان ناخوانده چینی بیشتر اطلاعات کسب کنید.

 

تاثیر کرونا بر روی کسب و کارهای مختلف

در حال حاضر، شرایط حاکم بر دنیا به گونه ای است که تنها مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها و نیز شرکت‌های تولید کننده اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با کرونا (مانند ماسک، ژل ضدعفونی کننده، الکل های ضدعفونی کننده و…) فعالیت خود را با شتاب بیشتری ادامه می‌دهند.

 

تولید موادضدعفونی کننده

 

این موضوع، نگرانی‌های بسیاری را برای افرادی که درآمدشان تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته، ایجاد کرده و فشاری مضاعف را بر روی این قشر از جامعه وارد کرده است.

کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و تا حد زیادی تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است. با قرار گرفتن کشور در وضعیت قرنطینه خانگی، تعداد سفرها به طبع ، کاهش یافته و هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و دیگر مراکز گردشگری که در نوروز درآمد بسیاری داشتند، تعطیل شده‌اند.
مراکز تجاری بزرگ و بازارها نیز با کاهش چشمگیر مشتری هایشان مواجه شدند و کافه‌ها و رستوران‌ها نیز مجبور به تعطیلی شدند.
این شرایط بر روی قشر مغازه دار هم تاثیر گذاشته است و باعث شده کسب و کار بسیاری از آن‌ها تا مرز خسارت دهی نیز پیش برود.

اما سوالی که پیش می‌آید این است، که در این شرایط که هر روز آن یک چالش جدید است و هر روز اخبار جدیدی درباره گسترش شیوع بیماری کرونا و افزایش ترس و دلهره مردم به گوش میرسد، چه باید کرد؟
باید دست روی دست گذاشت و منتظر آن بود که نقطه اوج و پیک این بیماری را از سر بگذرانیم و به انتظار کاهش شیوع آن باشیم؟ یا میتوان کارهایی را انجام داد تا خودمان را با این شرایط وفق دهیم؟

در این مطلب می‌خواهیم به شما راهکارهایی را معرفی کنیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها تا جایی که می‌توانید، کسب و کار خودتان را سر پا نگه دارید و راحتتر، این بحران را پشت سر بگذارید. وضعیت مشاغل در زمان شیوع ویروس کرونا در این مقاله تا حدودی تشریح می شود.
با «پاسخ از ما »همراه باشید.

 

راه نجات کسب و کارهای کوچک

تا به اینجا، درباره تاثیرات کلی بحران شیوع ویروس کرونا روی جنبه‌های مختلف اقتصاد صحبت کردیم. در این قسمت نیز می‌خواهیم به قشری از جامعه بپردازیم که در نگاه اول بسیار آسیب پذیر هستند و به نظر می‌رسد که در برابر این بحران ایجاد شده، هیچ امیدی برای ادامه راه ندارند؛ قشری که شامل مغازه داران و فروشندگان اقلامی مثل پوشاک، رستوران‌ها ،کافه‌ها، کسب و کارهای وابسته به گردشگری و … می باشد.

 

راهکارهای پیشنهادی برای کسب و کارهای کوچک برای مقابله با کرونا

مشخص نیست که چه موقع ویروس کرونا به کلی از بین خواهد رفت؛ شاید یک ماه، شاید دو ماه و یا حتی بیشتر مجبور باشیم که با آن دست و پنجه نرم کنیم. پس با این تفاسیر، کسب و کارها باید دنبال راه چاره ای باشند تا فروش شان را تا حدی افزایش بدهند.

در اینجا، ما راهکارهایی را به آنها جهت مقابله با شیوع این ویروس ناشناخته و مشکل ساز پیشنهاد می کنیم. 

 

۱- باید واقع بینانه به بحران شیوع کرونا نگاه کنیدبحران ویروس کرونا

این شرایط بحرانی، شرایطی منحصر به فرد است و به احتمال زیاد کمتر پیش خواهد آمد که شاهد اتفاقاتی شبیه به این باشید.

اولین راهکاری که در این موقعیت می تواند به کمک شما بیاید این است، که به این ماجرا واقع بینانه نگاه کنید. شما باید به خودتان یادآور شوید که تا به امروز اتفاقات بسیار تلخ تر و وحشتناک تر از کرونا در طول زندگی بشر رخ داده و هر بار، بشر توانسته این اتفاقات تلخ را با موفقیت پشت سر بگذارد؛ میتوان به عنوان نمونه، به جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم اشاره کرد.

ما نیز از این موقعیت به سلامتی عبور خواهیم کرد و صاحبین مشاغل هم با درایت همیشگی شان می توانند راهی برای پشت سر گذاشتن بحران کرونا پیدا کنند. این وضعیت مشاغل در زمان شیوع ویروس کرونا یک وضعیت موقتی است.

 

۲- فروش تلفنی یا اینترنتی محصولات یا خدمات

فروش اینترنتی

با توجه به همه گیری ویروس کرونا در کل دنیا، بهترین راهکاری که در این دوران می توانید برای فروش اجناس یا خدمات خودتان از آن استفاده کنید، فروش تلفنی یا اینترنتی محصولاتتان می باشد.

اما سوال اینجاست که چگونه مشتریان خود را باید از شیوه جدید فروش مان آگاه سازیم؟ خوب راه حل ساده است. شما می توانید با ارسال پیامک یا تماس تلفنی با مشتریانی که از قبل ، اطلاعات تماسشان را داشته اید، آنها را در جریان شیوه جدید فروش تان قرار دهید.

شما همینطور می توانید با استفاده از تبلیغات اس ام اسی، تبلیغات از طریق ایمیل و یا هر نوع تبلیغ دیگری سعی در جذب مشتریان جدید داشته باشید.

بهترین راه حل برای فروشندگان، تحویل محصول در محل زندگی مشتریانشان است. فروشندگان پوشاک، رستوران‌ها و کافه‌ها می‌توانند با استخدام یک یا چند پیک، اجناس را به دست مشتریان برسانند.

آنها همچنین می توانند با ساختن یک اپلیکیشن موبایل، سفارشات مشتریان خودشان را ثبت کنند. در این شرایط، اگر حتی شما برنامه موبایل یا وب سایتی برای ارائه محصولات خود ندارید، نیازی نیست نگران شوید. شما می توانید از طریق همکاری با سایت های فروشگاهی مثل دیجی کالا ، کسب و کار خود را سر پا نگه دارید.
رستوران‌ها و کافه‌ها هم می‌توانند غذاهایشان را به صورت بیرون بر سرو کنند و یا اینکه غذاها را درب منزل، به مشتری تحویل دهند.
ترجیحا سعی کنید غذا را به دست مشتری برسانید، چون بسیاری از افراد برای سفارش غذا از رستوران، بیرون نمی روند و ریسک مبتلا شدن به بیماری کرونا را به جان نمی‌خرند.

 

۳- خدمت رسانی به مشتریان با توجه به نیازها در زمان شیوع کروناخدمت رسانی به مشتریان

اگر در زمان همه گیری کرونا، کسب و کار شما امکان فعالیت ندارد، همچنان می توانید با خدمت رسانی و سرگرم کردن مشتریان خود در شرایط قرنطینه، کسب و کارتان را  در ذهن آنها ماندگار کنید.

بالاخره روزی تمام این شرایط سخت تمام خواهد شد و مشتریان این موضوع که شما در این شرایط بحرانی هم آنها را فراموش نکرده اید، از یاد نخواهند برد و اعتمادشان نسبت به شما افزایش می یابد. حتی ممکن است شما با انجام این کارها، مشتریان جدیدی پیدا کنید.

به طور مثال، آژانس های گردشگری یا هتل ها می‌توانند از تورهای آنلاین استفاده کنند، تا همچنان بتوانند با مشتریان سابق خود ارتباط داشته باشند.

در اینترنت، اپلیکیشن‌هایی مانند Viewmake وجود دارند که به شما کمک می کنند تا با عکس برداری ۳۶۰ درجه، تورهای مجازی خود را ایجاد کنید. پس از ساخت تور مجازی، می توانید با آن در وب سایت تان یا صفحات شبکه های اجتماعی تان قرار داده و از این طریق، آن را به اشتراک بگذارید.

 

تورهای مجازی

 

در این شرایط، بعضی از کسب و کارها نیز می توانند در هنگام ارسال سفارش های مشتریان، یک یا چند ماسک یا لوازم بهداشتی را نیز به عنوان هدیه برای آنها ارسال کنند، چرا که با این کار میتوانند به آنها نشان دهند که برای سلامتی شان اهمیت قائل هستند.

علاوه بر این، شما با انجام این گونه اقدامات، باعث می شوید تا مشتریان ، اعتماد بیشتری نسبت به شما پیدا کنند و خریدهایشان را به صورت غیرحضوری انجام بدهند.
گذشته از این، شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی‌تان به به بررسی علائم و نکات بهداشتی مربوط به ویروس کرونا بپردازید و با انجام این کار، در دل مشتریان جایی داشته باشید.

 

۴- ارزان کردن قیمت ها و عرضه اجناس با تخفیفارزانتر کردن اجناس

یکی دیگر از راه حل‌هایی که می‌تواند بسیار کارساز باشد، ارزان‌تر کردن قیمت‌ها و عرضه اجناس با تخفیف است.

این کار باعث می‌شود که مشتریان نسبت به خرید کردن ترغیب شوند و حتی مشتریان جدید جذب محصول شما شوند.

با توجه به آسیب دیدن اکثر کسب و کارها به خاطر شیوع کرونا و این موضوع که مشتری ها در این شرایط سخت، به دنبال بهترین قیمت ها هستند، عرضه اجناس یا خدمات با قیمت پایین تر نسبت به سایرین، می تواند میزان فروش شما را تا حدی افزایش بدهد. وضعیت مشاغل در زمان شیوع ویروس کرونا تا حدودی با این روش بهبود میابد.

 

۵- باید به فرصت هایی که بعد از پایان این ماجرا برای مشاغل پیش می آید، فکر کنید

افت اقتصاد

با شیوع کرونا، تقریبا تمامی مشاغل به حالت تعطیل در آمده اند و این موضوع ، اثری شگرف بر روی اقتصاد باقی گذاشته است. اما هیچوقت فراموش نکنید که حتی در زمان هایی هم که در قعر مشکلات فرو رفته ایم، فرصت هایی طلایی برایمان به وجود آمده است؛

مثلا در موقعیت حاضر، صاحبین مغازه ها یا وب سایت هایی را در نظر بگیرید که موقعیت و اعتبار بالایی داشته اند و نتوانسته اند از بحران کرونا عبور کنند و حالا مجبور هستند مغازه یا سایت شان را با قیمت کمتری بفروشند.

الان موقعیت مناسبی برای شماست که در صورت در اختیار داشتن نقدینگی، آنها را خریداری کنید. علاوه بر این، چون در این موقعیت کمتر کسی پیدا می شود که دست به تبلیغات برای کسب و کارش بزند، قیمت تبلیغات بسیار پایین می آید.

حالا برای شما فرصت مناسبی پیش آمده که بتوانید به تبلیغات کسب و کار خود بپردازید و شرایط بهتری را نسبت به رقبایتان، برای خودتان ایجاد کنید.

راهکارهای نجات کسب و کارهای بزرگ

در قسمت قبلی، به ذکر نکاتی پرداختیم که به کسب و کارهای کوچکتر در مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا کمک میکرد.

در این بخش هم در مورد راهکارهایی صحبت خواهیم کرد که بیشتر برای شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ مفید هستند و کسب و کاهای کوچکتر و بازارهای محلی را کمتر شامل می‌شوند.

 

راهکارهای کسب و کارهای بزرگ برای مواجهه با ویروس کرونا

۱- مطلع بودن از اخبار روز کرونا

با توجه به مطالبی که پیش تر به آن ها اشاره کردیم،

یکی از اولین اقدامات برای هدایت کسب وکار و گذشتن از سد بحران کرونا، مطلع بودن از آخرین اخبار، تغییرات و تصمیمات گرفته شده در زمینه مقابله با این بحران است.

می‌دانیم که هر لحظه، اتفاق تازه‌ای در جهان خبر ساز می‌شود و واکنش دولت‌ها و مردم نسبت به این اخبار می‌تواند روی کسب و کار شما هم تاثیر بگذارد؛ بنابراین داشتن اطلاعات کافی و مطلع بودن از آخرین اخبار و تغییرات می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید تصمیمات لازم را برای هدایت هر چه بهتر کسب و کارتان اتخاذ کنید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در این هنگام، سود جویان و فرصت طلبان بسیاری هستند که اخبار و اطلاعات جعلی و نادرست را منتشر می‌کنند و شما باید همواره قبل از نشان دادن واکنش سریع به این اخبار، از صحت آن ها اطمینان حاصل کنید.

همچنین خیلی از اوقات، اخباری که رسانه‌ها، بیشتر به آن می‌پردازند و روی آن تمرکز می‌کنند، می‌تواند بسیار نگران کننده باشد و کلیت دقیق و محسوسی از ماجرا را به ما نشان ندهد. شما باید برای تصمیم گیری درست و اصولی، بتوانید تصویری کلی از وقایعی که در حال جریان هستند، داشته باشید و دید خود را روی جزئی ترین مسائل، محدود نکنید.

 

۲- تقویت مدیریت بحران در هنگام مواجهه با مشکلاتی نظیر کرونا

در شرایط کنونی، یکی دیگر از نکات مهم درباره نحوه برخورد با این بحران، اتفاقات و شرایطی است که بعد از اتمام این بحران پیش می آید.

شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که شیوع ویروس کرونا تاثیرات فراوانی در سطح جهانی داشته و تغییرات مختلفی در جنبه‌های گوناگون ایجاد کرده است.

احتمالأ پس از نابودی کرونا نیز شرایط دنیا به حالت قبلی خود باز نخواهد گشت. در این خصوص، شما می‌توانید علاوه بر شناختن نقاط ضعف‌ و قوت مدیریتی و تجاری خود در هنگام رویارویی با این بحران و استفاده کردن از آن‌ها برای بهبود وضعیت کاری خود، تغییرات اساسی و بنیادینی را نیز در دستور کارتان قرار دهید.

تغییراتی مانند افزایش بسترهای لازم برای خرید و فروش آنلاین، آموزش اینترنتی و نیز سرمایه گذاری در زمینه‌های بهداشت عمومی و همگانی.

در نتیجه، شما می‌توانید سعی کنید از شرایط به وجود آمده، برای شناسایی و بهبود مشکلات و ضعف‌های کسب وکارتان بهره ببرید و کارتان را به سمت هدفی که در ذهن دارید، هرچند آهسته و قدم به قدم، پیش ببرید.

در انتها، امیدواریم که شما بتوانید با استفاده از نکات گفته شده در این مطلب از «پاسخ از ما »، راحت تر از سد بحران شیوع کرونا که تمام جهان را زیر سایه خود قرار داده است، عبور کنید و کسب و کارتان دوباره به رونق و شکوفایی گذشته خود باز گردد. اگر خودتان نیز تجربه ای در این زمینه دارید، حتما با پاسخ از ما به اشتراک بگذارید.

    اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات پاسخ از ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید:

    ‫4 نظر ارسال شده در “چگونه مشاغل می توانند در هنگام همه گیری ویروس کرونا دوام بیاورند؟

      • پاسخ از ما :

        عادل عزیز
        ممنون از اینکه نظر خود را با پاسخ از ما به اشتراک گذاشتید. در این شرایط که کاری از دست کسی بر نمیاید، بدترین کار غصه خوردن است. چون چیزی را درست نمی کند. پیشنهاد می کنم مقاله راه های افزایش انگیزه را مطالعه کنید تا کمی از این حالت فاصله بگیرید.

      • پاسخ از ما :

        هاجر عزیز
        ممنون که نظر خود را با پاسخ از ما به اشتراک گذاشتید. ممنون که حداقل این مراسم هارا برگزار نکردید. خطر در کمین است و همه ما باید جانب احتیاط را رعایت کنیم. اگر برای برگزاری مراسم های خود دچار مشکل شدید، ممکن است مقاله نحوه برگزاری تولد در کرونا برای مطالعه مفید باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com