راهنمای مطالعه
اگر بخواهیم فیلم رانندگی به کارگردانی نیکولاس ویندینگ را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم سکوت ، ویژگی بارز نقش اول فیلم رانندگی است. در حالیکه دیالوگ ،معمولا مهمترین عامل ارتباط بین کاراکترها و مخاطب است اما گاهی سکوت، معادل بهتری برای انتقال همین ویژگیها به شمار می رود. فیلم drive داستان مردی تنها، مرموز و کم حرف است که در یک تعمیرگاه کار میکند.
او علاوه بر کار در تعمیرگاه، به خاطر تبحر در رانندگی در سینما به عنوان بدلکار فعالیت میکند. این مرد جوان شبها افرادی را که دزدی می کنند، فراری می دهد و پولی بابت آن دریافت میکند.
در ادامه، شروع رابطه عاطفی اش با یک زن، جنبه های متضاد درونش را شدت می بخشد. رانندهای که معمولاً حرف نمی زند، تنها عمل می کند، قواعد و قوانین خاص خودش را دارد و چیزی از گذشته اش نمیدانیم.
در این فیلم سینمایی ،اسم شخصیت اصلی فیلم(رایان گاسلینگ) ذکر نمیشود و تا آخر فیلم به اسم راننده خطاب می شود. مردی آرام که به خاطر عشق به زن، دست به خونریزی میزند و اینگونه با چهره دیگری از او در فیلم آشنا میشویم. فیلم سینمایی راننده یک فیلم تریلر آمریکایی است که در سال ۲۰۱۱ به کارگردانی نیکولاس ویندینگ رفن به نمایش در امده است. در ادامه با بررسی فیلم رانندگی با «پاسخ از ما» همراه باشید.
فیلمنامه نویس فیلم Drive
حسین امینی، فیلم نامه نویس ایرانی-انگلیسی ۴۵ ساله، با این که عنوانهای معدودی در کارنامه اش به چشم می خورد، به لحاظ کیفی ، سابقه پرباری در حرفهاش داشته است. ازمهمترین ویژگیهای این فیلم نامه نویس، نگاه متفاوت او به بحث اقتباس است. به عنوان مثال ، فیلم رانندگی از کتابی به همین نام ، نوشته جیمز سالیس برداشت شده است.
شیوه اقتباس امینی، حالت وفادارانه ندارد. در بیشتر مواقع بسته به سلیقه و خواست او در عین حال با حفظ خط اصلی داستان برخی ویژگیهای کاراکترهای فیلم تغییر پیدا میکند. حتی ممکن است امینی دیالوگهایی را مطابق میل خود به جریان فیلم اضافه کند.به همین علت است که امینی را می-توان مولفی باهوش و خوش ذوق نامید.
رانندگی در سال ۲۰۱۱ میلادی نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم نامه اقتباسی در مراسم و جشنوارههای معتبر شد.
نگاه ها به فیلم drive
این فیلم را شاید بتوان نقطه عطفی در زندگی هنری امینی دانست. هر چند کارهای بعدی این کارگردان نیز در بخش فیلم نامه اقتباسی، نامزد دریافت جایزه اسکار شد. پس تا به این جای کار میدانیم پای فیلمی خواهیم نشست که ساخته و پرداخته فیلم نامه نویسی خوش نام و حرفهای است.
از جمله نکاتی که درفیلم نامههای امینی، نظر هر مخاطبی را به خود جلب میکند ، جو مردانه حاکم برای فضای آنها است. امینی همواره علاقه دارد ویژگیهای بارز مردانه مانند غرور و یا انتقام را در شخصیت های خود پرورش دهد. این نگاه مردانه را از جزییات صحنه پردازی تا نوع تصویر برداری میتوان لمس کرد. امینی هیچ گاه از زن به عنوان عنصر اصلی فیلم بهره نمیگیرد.
جایگاه زن را با کمی کنکاش در آثار امینی میتوان به راحتی یافت. زن هرگز در محوریت داستان قرار نمیگیرد بلکه همواره تنها یک نیروی محرک بوده است. این نگاه امینی جای بحث و گفتگوی بسیار دارد که در این مقاله نمیگنجد.
این فیلم نامه نویس در پایان فیلم خود با استفاده از سکوت ، مخاطب را به گونهای به چالش میکشد که گویی پایان فیلم، شروع دوبارهای در ذهن تماشاگر است. سکوت، همچون پردهای بین مخاطب و شخصیتهای داستان چنان هنرمندانه قرار میگیرد که تماشاگر بارها به قضاوت کاراکترها مینشیند. شاید خود را بارها در موقعیتهای دراماتیک نقش اول قرار میدهد و از خود سوال میپرسد که کدام راه صحیح است؟ کدام راه اخلاقی است؟
نقد و بررسی فیلم سینمایی رانندگی
داستان فیلم رانندگی ، ساده و قابل فهم است. خبری از معماها و چالشهای عمیق ذهنی نیست. داستان خطی است و تقریبا اتفاق خاصی تا پایان فیلم نمی افتد. البته قرار هم نبوده بیفتد. قهرمان سرد و کم حرف فیلم، مرد بی نامی است که تقدیر و شاید مهارت فوق العاده اش در رانندگی او را به سمت انجام کارهای خلاف وغیر اخلاقی میکشاند.
در همسایگی مرد راننده ، زنی به نام ارین زندگی میکند که شاید حضور او را بتوان نقطه عطفی در زندگی آقای راننده خاص دانست. البته اگر در این فیلم به دنبال صحنههای عاشقانه و یا دیالوگ های رمانتیک هستید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. رایان گوسلینگ در لحظات رومنس نیز سردی را در نگاه و حرکات خود حفظ میکند. او همواره مرد عمل است و میدان داری در حرف را بیهوده میداند شاید برای همین است که رفتن را به وصال با معشوقه اش ترجیح می دهد تا جان او را از خطر حفظ کند.
حتی توی رفتنش هم هیچ آه و نالهای را نخواهید دید. او میرود چون میداند باید برود. خبری از نامهها، اشک ها و یا ترانه های سوزناک نیست او تنها با یک تماس تلفنی به زن میگوید که دیدن تو بهترین اتفاق زندگی من است. و این جمله تنها دیالوگ عاشقانه این فیلم است
اگر به عاشقانه های متفاوتی مثل فیلم drive (نه ژانر آن) علاقه دارید، شاید از مقاله مربوط به فیلم ۵۰۰ روز سامر هم خوشتان بیاید.
سکانس های برگزیده فیلم رانندگی
شاید جذابترین سکانس راننده را بتوان سکانسهای ابتدایی فیلم دانست. گریز هوشمندانه ریان گوسلینگ از تعقیب پلیس در همان ابتدا به ما میگوید که شخصیت اصلی داستان احتمالا در کار خلاف است. البته مهارت بالای او در رانندگی و تصمیم گیریهای سریع و به موقعاش هوش ذاتی آقای راننده را به خوبی به تصویر می-کشد. از دیگر سکانسهای جذاب فیلم ، میتوان به لحظه برخورد راننده با زن جوان در حال خرید در یک سوپرمارکت اشاره کرد.
او در راهروهای بین قفسه ها، زن جوان و پسر خردسالش را می بیند. بی تفاوتی مرد به زن و ترک موقعیت به خوبی نشان میدهد که آقای راننده به دنبال برقراری ارتباط با جنس مخالف نیست و سعی دارد تا خود را از موقعیتهای احساسی به دور نگه دارد. در اغلب فیلمهای اکشن و جنایی بی ثباتی در برقراری ارتباط جنسی به همراه کارهای غیر اخلاقی از ویژگیهای بارز خلافکاران است. اما ما با مردی مواجه هستیم که گویا از سر ناچاری در مسیر خلاف قرار گرفته است.
بازیگران فیلم سینمایی رانندگی
انتخاب بازیگر از نقاط قوت این اثر است Gosling. شخصیت آرام و سرسختی را ارائه میکند که خودش را بیشتر در رفتار بیان میکند تا گفتار. البته در بیشتر مواقع با دنبال کردن مسیر نگاه گاسلینگ میتوان به افکار درون ذهن او پی برد. هرچند تشخیص شادی و یا ناراحتی از چهره او کار سختی است و نیازمند شناخت کامل است.
Mulligan هم انتخاب بسیار هوشمندانه ای برای ایفای نقش کاراکتر زن است. او چهره ای غمگین دارد که با لبخندهای ریز خود موفق به تلطیف فضا میگردد، با لطافت به اندازه خود مخاطب را قانع میکند که می-تواند بهترین زوج برای آقای راننده باشد. شاید اغلب افراد پس از چند سکانس ابتدایی فیلم در حس تنهایی گوسلینگ شریک میشوند و به دنبال راهی برای نجات او از این بحران روحی هستند.
سخن نهایی
این فیلم با یک اکران بی سر و صدا و بدون حاشیه بر خلاف بسیاری از فیلمهای دیگر توانست در مدت زمان کوتاهی به یکی از پر فروشترین فیلمهای سال تبدیل شود. داستان Drive ساده است اما به خوبی تماشاگر را با فراز و فرودهای شخصیتهای داستان درگیر میکند. مرموز بودن ویژگی بارز نقش اول مرد این فیلم است. او زیاد صحبت نمیکند، نمیخندد و یا حتی نمیترسد
برای همین است که ذهن مخاطب را به خود مشغول می کند. در هیج کجای این فیلم ، اغراق به چشم نمیخورد چیزی که امروزه بیشتر فیلمهای هالیودی درگیر آن هستند. اگر تمایل دارید شبی را به تماشای فیلمی اکشن با بارقههایی از درام بگذرانید فیلم رانندگی یک گزینه بسیار مناسب برای شما است
آیا فیلم drive را دیده اید؟ نظرتان درباره آن چیست؟ آن را دوست داشتید؟ خوشحال می شویم نظر خود را با «پاسخ از ما» به اشتراک بگذارید.
بنظرم این فیلم متعلق به گاسلینگه. حسابی خودشو نشون داد. بازم از این جور فیلما معرفی کنید لطفا
ابوالفضل عزیز
ممنون که نظر خود را با پاسخ از ما به اشتراک گذاشتید. بله. بسیار خو درخشیدند در این فیلم. ممکن است از مقاله جان ویک ۱ هم برایتان جذاب باشد.
من چندین بار این فیلمو دیدم. فقط بخاطر گاسلینگ! ????
شمیم عزیز
سپاسگذاریم که نظر خود را با پاسخ از ما به اشتراک گذاشتید. اگر به فیلم های عاشقانه علاقه دارید، مقاله ۵۰۰ روز سامر را هم مطالعه بفرمایید.