بهترین فیلمهای اسکار2020

مروری بر بهترین فیلم های اسکار ۲۰۲۰

بروزرسانی در : 2,094 بازدید
مدت زمان تقریبی مطالعه: 24 دقیقه

در این مقاله از وبسایت « پاسخ از ما » به معرفی ۱۴ تا از بهترین فیلم های اسکار ۲۰۲۰  می پردازیم .

اسکار ۲۰۲۰ با عجیب ترین حواشی و نتایج همراه بود: از دست خالی برگشتن فیلم «مرد ایرلندی» از مراسم اسکار گرفته تا حذف رابرت دنیرو از نامزدی دریافت جایزه اسکار.

یکی دیگر از نکات جالب اسکار ۲۰۲۰ این بود که بردپیت برای اولین بار در دوران بازیگری اش، به خاطر نقش آفرینی در فیلمی جایزه می گرفت. از آن عجیب تر این بود که او گوی رقابت را از رقیبان سرسخت و مطرحی همچون آل پاچینو، آنتونی هاپکینز، تام هنکس و جو پشی ربود.

«پاسخ از ما» در این مقاله قصد دارد تا نگاهی به برنده های اسکار ۲۰۲۰ بیندازد و شما را با آنها بیشتر آشنا کند. اما قبل از اینکه برنده های اسکار را به شما معرفی کنیم، مختصری در مورد مراسم اسکار و مجسمه اسکار ، صحبت خواهیم کرد.

مراسم اسکار چیست؟

شروع اسکار مصادف شد با ورود صدا به سینما. البته خالی از لطف نیست که بدانید این جایزه تا سال ۱۹۳۹ رسما نامش اسکار نبود. اولین مراسم اسکار یا در واقع جایزه آکادمی در تاریخ ۱۶ می ۱۹۲۹ برابر با ۲۶ اردیبهشت ۱۳۰۸، در حین یک مهمانی شام خصوصی، در تالار «شکوفه» هتل روزولت هالیوود برگزار شد. از آن زمان به بعد، این مراسم به طور مرتب و سالیانه برگزار می‌شود.

مراسم اسکار یکی از مهمترین و جذاب ترین رویداد های سینمایی است که هر ساله در ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود، اما قدیمی ترین جایزه سینمایی آمریکا نیست.

قبل از شروع جوایز اسکار، جایزه دیگری وجود داشت که براى نخستین بار در سال ۱۹۲۰، یعنى ۹ سال پیش از شروع اولین دوره جوایز اسکار، از طرف مجله Fotoplay اهدا شد.

مجسمه اسکار

هیچکس به طور قطع نمی داند که چرا این مجسمه طلایی رنگ، اسکار نامیده می شود. داستان های متفاوتی پیرامون این مساله وجود دارد. در جایی گفته شده که بعد از اینکه مارگارت هریک، دبیر اجرایی آکادمی، برای اولین بار تندیس آکادمی را در سال ۱۹۳۱ دید، آن مجسمه، او را به یاد «عمو اسکارش» انداخت و به این صورت، تندیس طلایی رنگ آکادمی « اسکار» نام گرفت.

بتی دیویس هم در بیوگرافی خودش در این باره گفته که او تندیس آکادمی را به خاطر نام شوهر اولش، هارمون اسکار نلسون جونیور، « اسکار» نامگذاری کرده.جایی دیگر نیز به این موضوع اشاره شده که النور لیلبرگ، مدیر اجرایی لوییز بی مایر، اولین تندیس آکادمی را دیده و گفته است: «به نظر شبیه شاه اسکار دوم (اسکار فردریک، شاه سابق نروژ و سوئد) به نظر می‌رسد». در پایان روز، النور پرسیده بود: «باید با اسکار چیکار کنیم، بگذاریمش توی گاوصندوق؟».گفته میشود، بعد از این اتفاق بوده که نام اسکار بر روی تندیس طلایی رنگ معروف آکادمی مانده است.

ظاهر مجسمه اسکار

مجسمه اسکار ، شوالیه برهنه ای را نمایش می دهد که شمشیری را روی یک حلقه فیلم نگه داشته است. این حلقه فیلم پنج لبه دارد که نشانه پنج گروه اصلی مورد نظر آکادمی یعنی تهیه کنندگان، کارگردانان، بازیگران، تکنیسین ها و نویسندگان است.

 

مجسمه اسکار

 

بلندی مجسمه اسکار ۳۴ سانتی متر و سه میلی متر و وزن آن ۳ کیلو و ۸۵۰ گرم است. این مجسمه توسط سدریک گیبونز، مسئول قسمت طراحی کمپانی مترو گلدوین مایر، طراحی شده است. از زمان برگزاری اولین مراسم اسکار در سال ۱۹۲۹ تا سال ۲۰۲۰، ۳۱۴۰ مجسمه اسکار به هنرمندان مختلف اهدا شده است.

شاید برایتان جالب باشد برخی از هنرمندانی که تاکنون موفق به دریافت جایزه اسکار شده اند، مجسمه اسکارشان را گم کرده اند؛? به عنوان نمونه میشود به بازیگرانی مثل آنجلینا جولی و مت دیمون اشاره کرد.

اسکار ۲۰۲۰

از همان ابتدای کار، اسکار ۲۰۲۰ با حواشی زیادی روبرو شد، از جمله کنار گذاشته شدن کوین هارت به خاطر یک توییت قدیمی تا بدون مجری اجرا شدن مراسم.

البته این اولین بار نیست که اسکار حواشی زیادی را با خود به همراه دارد؛ به طور مثال، می توانیم به مراسم اسکار در سال ۲۰۱۶ اشاره کنیم. در مراسم آن سال، تعدادی از هنرپیشگان سیاه پوست به نشانه اعتراض به حرکات نژاد پرستانه آکادمی، اسکار را تحریم کردند.

یکی از حواشی جنجال بر انگیز دیگر اسکار ۲۰۲۰، این بود که فیلم «مرد ایرلندی» علیرغم تمام شایستگی هایش، دست خالی از این مراسم بازگشت و جایزه ای تصاحب نکرد. فیلم مرد ایرلندی، فیلمی بود که تقریبا در تمام رشته ها نامزد بود، اما حتی نتوانست در یکی از آن موارد، موفق به دریافت جایزه بشود.

البته از این دست بی توجهی ها و بی مهری ها در تاریخ اسکار بی سابقه نیست. جالب است بدانید، استنلی کوبریک کبیر و آلفرد هیچکاک، هیچوقت نتوانسته اند جایزه ای را از آکادمی اسکار دریافت کنند!

جدای از تمامی حواشی این دوره از مراسم اسکار، فیلم های اسکار ۲۰۲۰ رقابت بسیار تنگاتنگی با یکدیگر داشتند، اما این فیلم انگل بود که توانست با اقتدار کامل ، تمامی رقبایش را کنار بگذارد و به بحث برانگیزترین فیلم سال بدل شود!

در ادامه به صورت کامل فیلم های برنده جایزه اسکار ۲۰۲۰ را بررسی خواهیم کرد ولی اگر فرصت کافی برای محتوای این صفحه را ندارید میتوانید با مشاهده جدول زیر کلیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت نمایید.

برندگان و نامزدهای اسکار 2020

برندگان و نامزدهای اسکار 2020 را به طور خلاصه جدول زیر مشاهده کنید
نام جایزهبرندگاندیگر نامزدها
بهترین کارگردانی بونگ جون هو(انگل)مارتین اسکورسیزی(مرد ایرلندی)- تاد فیلیپس(جوکر)- کوئنتین تارانتینو(روزی روزگاری در هالیوود)- سم مندز(1917)
بهترین فیلمنامه اقتباسیجوجو خرگوشهمرد ایرلندی- جوکر- زنان کوچک- دو پاپ
بهترین فیلمنامه اصلی انگلچاقوکشی- داستان ازدواج- 1917- روزی روزگاری در هالیوود
بهترین فیلمانگلفورد دربرابر فراری - مرد ایرلندی - جوجو خرگوشه- جوکر - زنان کوچک - داستان ازدواج - 1917 - روزی روزگاری در هالیوود
برنده بهترین نقش مکمل زن لورا درن (داستان ازدواج)اسکارلت جوهانسون (جوجو خرگوشه)- فلورانس پو (زنان کوچک)- کتی بیتس (ریچارد جول)- مارگو رابی (بمب‌شل)
برنده بهترین بازیگر مرد واکین فینیکس (جوکر)دیگر نامزدها: آنتونیو باندراس (درد و افتخار) - لئوناردو دی‌کاپری (روزی روزگاری در هالیوود) - آدام درایور (داستان ازدواج) - جاناتان پرایس (دو پاپ)
برنده بهترین بازیگر زن
رنی زلوگر(جودی) شارلیز ترون(بمبشل)- اسکارلت جوهانسون(داستان ازدواج)- سیرشا رونان(زنان کوچک)- سینتیا ارویو(هریت)
برنده بهترین انیمیشن بلند داستان اسباب بازی 4بدنم را گم کردم - کلاوس- لینک گمشده- داستان اسباب بازی 4- چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان
برنده بهترین مستند بلندکارخانه آمریکاییغار- لبه دموکراسی- برای سما- سرزمین عسل
برنده بهترین فیلم بین المللیاَنگل (کره جنوبی)کورپس کریستی (لهستان)- سرزمین عسل (مقدونیه شمالی)- بینوایان (فرانسه)- درد و افتخار (اسپانیا)
برنده بهترین فیلمبرداری1917روزی روزگاری در هالیوود- فانوس دریایی- جوکر- مرد ایرلندی
برنده بهترین تدوینفورد در برابر فراریمرد ایرلندی- انگل- جوجو خرگوشه- جوکر
برنده بهترین تدوین صدافورد دربرابر فراریجوکر- 1917- روزی روزگاری در هالیوود- جنگ ستارگان:ظهور اسکای واکر
برنده بهترین صداگذاری1917به سوی ستارگان- فورد در برابر فراری- جوکر- روزی روزگاری در هالیوود
برنده بهترین طراحی لباسزنان کوچکمرد ایرلندی- 1917- جوکر- جوجو خرگوشه- روزی روزگاری در هالیوود
برنده بهترین موسیقی متنهیلدور گودنادوتیر (جوکر)زنان کوچک- داستان ازدواج- 1917- جنگ ستارگان:ظهور اسکای واکر
برنده بهترین ترانه اصلیراکت منداستان اسباب بازی 4- موفقیت- یخ زده 2- هریت
برنده بهترین چهره‌پردازیبمبشلجوکر- جودی- مالفیسنت: معشوقه شیطان- 1917
برنده بهترین طراحی صحنهروزی روزگاری در هالیوودمرد ایرلندی- جوجو خرگوشه- 1917- اَنگل
برنده بهترین جلوه‌های ویژه1917انتقام جویان: آخر بازی- مرد ایرلندی- شیرشاه- جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر

معرفی بهترین فیلم های اسکار ۲۰۲۰

۱- فیلم انگل (Parasite)

ژانر: درام، کمدی سیاه
کارگردان: بونگ جون هو

براستی که فیلم انگل، شگفتی بزرگ اسکار ۲۰۲۰ بود. فیلم انگل (Parasite ) در چهار رشته اصلی اسکار، جایزه را از آن خود کرد. علاوه بر این، «انگل» در قسمت بهترین تدوین و بهترین تهیه کننده هم نامزد دریافت جایزه بود. کمتر فیلمی را میتوان یافت که چنین افتخاراتی را در کارنامه خود داشته باشد.

موضوع زمانی جالب تر می شود که فیلم «انگل» یک فیلم خارجی زبان است و عمده ماهیت فیلم، نقد آمریکا و کاپیتالیسم است!!!

ما در وبسایت « پاسخ از ما » مقاله کاملی در مورد نقد و بررسی فیلم انگل آماده کرده‌ایم که می توانید مطالعه کنید .

 

 فیلم انگل فیلم برنده اسکار 2020

خلاصه داستان فیلم انگل

خانواده کیم، خانواده ای بسیار فقیر است که زندگی حشره واری را در پایین شهر دارد. فرصتی به دست می آید تا پسر خانواده به عنوان یک معلم خصوصی، به خانه خانواده ثروتمندی برود. پسر سعی می کند تا به هر ترفندی که شده، پای بقیه اعضای خانواده اش را هم به آن خانه باز کند. اما، در این بین، همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود.

نکاتی از فیلم انگل

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کارگردان فیلم، بونگ جون هو، از سال ۲۰۱۳، یعنی ۶ سال قبل از اکران فیلم انگل، پروژه ساخت این فیلم را استارت زده است. بیشترین وقت بونگ جون هو و هان جین وون(فیلم نامه نویس فیلم انگل) صرف نوشتن فیلم نامه و ساخت خانه های استعاری داستان شده است.

بونگ جون هو برای پیدا کردن خانه خانواده فقیر، یک گروه ۸ نفره تشکیل می دهد و به مدت ۱۵ ماه، در مناطق پایین شهر سئول به جستجو می پردازد. او سرانجام خانه را پیدا می کند، اما در همان هم تغییراتی ایجاد می کند.پس به هیچ وجه فکر نکنید که فیلم انگل با خوش شانسی به چنین جایگاهی رسیده است.

لیست جوایز فیلم انگل در اسکار ۲۰۲۰

  • جایزه اسکار بهترین فیلم
  •  جایزه اسکار بهترین کارگردانی
  •  جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال
  •  جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان

۲- فیلم ۱۹۱۷

ژانر: حماسی، جنگی
کارگردان: سم مندس

فیلم ۱۹۱۷ بیشتر جوایز مربوط به بخش فنی فیلمسازی مانند جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوه های ویژه را نصیب خود کرد. این فیلم همین‌طور در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اورجینال، بهترین گریم و چهره پردازی، بهترین موسیقی، بهترین صداگذاری و بهترین تهیه کنندگی نیز نامزد دریافت جایزه اسکار بود.

۱۹۱۷ فیلمی بود بی نظیر و اعجاب انگیز؛ فیلمی که توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد.

خلاصه داستان فیلم ۱۹۱۷

در بهار سال ۱۹۱۷، یعنی در زمان اوج جنگ جهانی اول در قسمت شمالی فرانسه، دو سرباز جوان انگلیسی به نام های اسکافیلد و بلیک ، باید ماموریتی طاقت فرسا و تا حدودی ناممکن را به سرانجام برسانند؛ تحویل دادن پیغامی مهم به یک گردان ۱۶۰۰ نفری انگلیسی برای جلوگیری از ورود آن‌ها به تله مرگبار دشمن.
در نتیجه، آنها وارد ماراتن جانکاه و دشواری با زمان می شوند.

 

فیلم1917 یکی از بهترین فیلم های اسکار 2020

نکاتی از فیلم ۱۹۱۷

فیلم به روش سکانس پلان فیلمبرداری شده است؛ یعنی فیلم برداری ممتد، بدون وقفه و بدون استفاده از کات. چنین روشی را قبلا هم در فیلم «مرد پرنده ای» (Birdman) دیده ایم.این نوع فیلمبرداری بدون کات، از پر ریسک ترین روش های فیلمبرداری است، چرا که این گونه فیلمبرداری، هزینه تولید را بالا می برد و اگر فیلم با مهارت و تبحر پیش نرود، ممکن است تماشاگر از مشاهده فیلم دچار کسالت و خستگی شود.
اما سم مندس تا حدودی به این ریسک فکر کرده و جوانب امر را سنجیده بود.

یکی از راهکارهایی که مندس برای جذابیت هر چه بیشتر فیلم ۱۹۱۷ به کار برده بود، استفاده از بازیگرانی بی نظیر همچون بندیکت کمبربچ و ریچارد مدن بود. او با این کار، تا حدودی خیال خودش را از بابت بازی های با کیفیت فیلم راحت کرده بود.

فیلم در میان منتقدان هم جایگاه بسیار خوبی را کسب کرده است. پیتر دبروژ، منتقد مجله سینمایی «ورایتی» در مورد ۱۹۱۷ می گوید: «فیلمسازی مندس برخی اوقات می‌تواند بسیار حیرت‌انگیز باشد. او بیشتر از تکنیک و روش، به شخصیت توجه زیادی دارد.
همین مورد هم باعث شده تا فیلم ۱۹۱۷ تبدیل به یکی از چشمگیرترین دستاوردهای سینمایی سال ۲۰۱۹ شود».

با انتخاب‌های حساب شده، خلاق و اثرگذار سم مندس در مقام کارگردان، فیلمبرداری فوق العاده راجر دیکنز افسانه ای و بازی‌های حرفه ای نقش‌های اصلی فیلم ۱۹۱۷، اثر سینمایی خاص و منحصر به فردی ساخته شده که ذهن مخاطبانش را تا مدت ها درگیر خود خواهد کرد.

لیست جوایز فیلم «۱۹۱۷» در اسکار ۲۰۲۰

  • جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری
  •  جایزه اسکار بهترین جلوه های ویژه
  •  جایزه اسکار بهترین میکس صدا

۳- فیلم جوکر (Joker)

ژانر: درام، ریلر
کارگردان: تاد فیلیپس

فیلم جوکر(Joker) در بخش های زیادی مثل بهترین فیلم، بهترین فیلم نامه اقتباسی، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین فیلم، بهترین تدوین صدا، بهترین چهره پردازی و گریم، بهترین میکس صدا، بهترین فیلم برداری و بهترین طراحی لباس و… نامزد بود، اما تنها توانست جایزه بهترین موسیقی متن اورجینال و بهترین بازیگر نقش اول مرد را تصاحب کند.

شخصیت جوکر از پیچیده ترین شخصیت های شرور کتاب های کامیک و البته سینما است. با تمام تلاش هایی که در مورد شخصیت جوکر تاکنون انجام داده، بسیار مشکل است که او را دوست نداشته باشیم. همین موضوع باعث شده تا برادران وارنر را به این فکر وادارد که به سراغ این شخصیت بروند و با نمایش فیلمی جداگانه و سولو از شخصیت جوکر، استودیوی فیلمسازی دی سی (DC) را در سینما به اعتباری برسانند.

خلاصه داستان فیلم جوکر

در سال ۱۹۸۱، مردی میانسال با اسم آرتور فلک، همراه مادرش در شهر گاتهام زندگی می‌کند. آرتور یک دلقک و استندآپ کمدین است. او از همین طریق، زندگی اش را می چرخاند. جنایت های سازمان یافته و بی شمار گاتهام، بلای جان افراد فقیری چون آرتور شده است.

آرتور به اختلال عصبی ناخویشتن‌داری عاطفی مبتلا است و در مواقعی که کنترل خود را از دست می‌دهد، به طرز هیستریکی می‌خندد. آرتور که در وضعیت بدی به سر می‌برد، بعد از رخ دادن اتفاقات متعددی مانند مورد هجوم دزدان گاتهام قرار گرفتن، تصمیم می‌گیرد که زندگی خود را دگرگون کند.
این تصمیم او به مرور ، منجر به شورش مردم فقیر بر علیه سرمایه داران در گاتهام می‌شود.

فیلم جوکر برنده بهترین بازیگر مرد اسکار 2020

نکاتی از فیلم جوکر

برادران وارنر به خوبی از شکست های متعددشان در سینما آگاه بودند. با اینکه کمیک های کمپانی DC بسیار موفق هستند، اما این موضوع در مورد فیلم هایشان صادق نیست. وارنرها می دانند که حالا حالا ها باید بدوند تا بتوانند مثل کوین فایگی که مارول را به اوج رساند و DC را به جایگاهی که لایق آن است، برسانند.

پس، آنها تمام توجه خود را به محبوب ترین شخصیتی که در چنته داشتند، یعنی شخصیت جوکر (Joker)، معطوف کردند. تنها و تنها کارگردان کار کشته ای مثل تاد فیلیپس و بازیگر توانایی همچون خواکین فینیکس می توانست به برادران وارنر کمک کند تا شخصیت جوکر را چنین هنرمندانه به تصویر بکشند و در نهایت چنین شاهکاری را خلق کنند.

تاد فیلیپس فیلم را در حال و هوای دهه هفتاد میلادی می سازد تا بودجه را کاهش دهد. او هیچ ابرقهرمانی را در مقابل جوکر نمی گذارد و بوم! فیلم به موفقیت تجاری بزرگی می رسد! تاد فیلیپس دل منتقدان را می برد و مردم را به کمپانی DC امیدوار می کند.

بد نیست بدانید شخصیت جوکر (Joker) تنها شخصیت کامیک بوکی است که توانسته برای بازیگرانش، جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر مرد را به ارمغان بیاورد.

پیش از اینکه خواکین فینیکس جایزه بهترین نقش اول را برای هنرنمایی در نقش جوکر از آن خود کند، هیث لجر فقید نیز، برای بازی در نقش جوکر این جایزه را برده بود. هرچند، زمانی که لجر برنده جایزه اسکار برای بازی در این نقش شد، در قید حیات نبود.

لیست جوایز فیلم جوکر

  •  جایزه بهترین موسیقی متن اورجینال
  •  جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای خواکین فینیکس

۴- روزی روزگاری در هالیوود

ژانر: درام، کمدی-درام
کارگردان: کوئینتین تارانتینو

فیلم روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) در بخش های بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه اورجینال، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا، بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی لباس و… نامزد دریافت جایزه اسکار بود.

اما در نهایت این بردپیت بود که توانست در رقابت با رقیبان سرسخت و قدرتمندی مثل آل پاچینو و آنتونی هاپکینز ، پیروز میدان باشد و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را نصیب این فیلم درخشان بکند.علاوه بر این، فیلم روزی روزگاری در هالیوود جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه را نیز تصاحب کرد.

عاشقان تارانتینو (کارگردان فیلم) مدت زیادی را در انتظار اکران روزی روزگاری در هالیوود بودند. ما که این کارگردان خشن و دوست داشتنی را از فیلم «بیل را بکش»  به خوبی به یاد داریم؛ باز هم در فیلم روزی روزگاری در هالیوود، ما را با درام و کمدی مخصوص به خودش راضی نگه داشت.

البته نظرات ضد و نقیض زیادی در رابطه با فیلم روزی روزگاری در هالیوود وجود دارد. روزی روزگاری در هالیوود از آن دسته فیلم هایی است که شما یا کاملا شیفته و عاشق آن هستید و یا اینکه کاملا از آن متنفر هستید. اگر طرفدار تارانتینو نیستید یا از درام خوشتان نمیاید، باز هم پیشنهاد میکنیم که این فیلم را ببینید.شوخی های فیلم به اندازه ای جالب است که تا پایان شما را روبروی صفحه تلویزیون نگه می دارد!

خلاصه داستان فیلم روزی روزگاری در هالیوود

ریک دالتون، که بازیگر مشهوری است، اما در دوران افول خود قرار دارد. او علی رغم حاشیه ها و شایعاتی که پشت سرش است، با دوست و بدلکارش در فیلم ها،کلیف، رابطه خوبی دارد. زمانی که هر دوی آن ها از یافتن کار جدید نا امید شده اند، پیشنهاد بازی در یک سریال وسترن، زندگی مالی شان را نجات می دهد.

فیلم روزی روزگاری هالیوود

نکاتی از فیلم روزی روزگاری در هالیوود

اگر با آثار قبلی تارانتینو آشنا باشید، می دانید که نحوه روایت داستان فیلم های او خطی نیست؛ مثلا در همین روزی روزگاری در هالیوود، دائما زاویه دید فیلم بین شارون تیت، ریک دالتون، کلیف و حتی هیپی ها جا به جا می شود.

همین امر از یکنواخت شدن فیلم ، جلوگیری می کند. فیلم روزی روزگاری در هالیوود(Once Upon a Time in Hollywood) به خاطر صحنه کتک خوردن بروس لی از کلیف از طرف دختر بروس لی فقید با تحریم روبرو شد و به این ترتیب، بازار چین را از دست داد.با این حال، فیلم طرفداران بسیار زیادی دارد.

منتقد «گاردین»، پیتر بردشاد، در مورد  فیلم روزی روزگاری در هالیوود می نویسد:

«اگر بخواهم به زبان ساده بگویم، غیرممکن است شخصی با خون سرخ در رگ‌ هایش، با این سبک فیلمسازی پر آب و تاب و دیوانه ‌وار تارانتینو ارتباط برقرار نکند؛ غیر ممکن است از لحظه به لحظه این فیلم در سینما لذت نبرد و برعکس، از وحشت و خشونت و پایان وهمناک آن به لرزه درنیاید.اگر از پایان های خوش لذت می برید، روزی روزگاری در هالیوود را از دست ندهید».

لیست جوایز فیلم روزی روزگاری در هالیوود

  •  جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد برای برد پیت
  •  جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه

۵- جوجو خرگوشه (Jojo Rabbit)

ژانر: درام، کمدی-درام
کارگردان: تایکا وایتیتی

فیلم جوجو خرگوشه در بخش های بهترین فیلم سال، بهترین طراحی لباس، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین طراحی صحنه و بهترین تدوین و… نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.

اما در نهایت جایزه اسکار ۲۰۲۰ را به خاطر بهترین فیلمنامه اقتباسی تصاحب کرد. اصولا فیلم هایی که با محوریت شخصیت یک کودک کم سن ساخته می شوند، بسیار ریسک پذیرند. اما بازیگر خردسال فیلم، رومن گریفین دیویس، از پس ایفای نقش خود در این فیلم به خوبی برآمده است.

خلاصه داستان فیلم جوجو خرگوشه

فیلم جوجو خرگوشه (Jojo Rabbit) درباره‌ی پسری نوجوان و خجالتی از آلمان به نام جوجو است. جوجو با مادری تنها بزرگ شده است و در زمان جنگ جهانی دوم با تنها دوست خیالی خود یعنی آدولف هیتلر به انجام کارهای مختلف و هیجان‌انگیزی دست می‌زند.

فیلم جوجوخرگوشه

نکاتی از فیلم جوجو خرگوشه

فیلم جوجو خرگوشه سراسر جذابیت است. بازی هنرمندانه اسکارلت جوهانسون در نقش مادری دلسوز، شخصیت مرموز سم راکول و بازی های کودکانه رومن دیویس باعث شده ما داستان فیلم را تا انتها دنبال کنیم.

در فیلم جوجو خرگوشه (Jojo Rabbit) شاهد این هستیم که شستشوی مغزی از جانب یک سیستم، چگونه ذهن بی آلایش یک کودک را بازیچه خودش می کند. یکی از هدف های کارگردان، نشان دادن بعضی رسوم مسخره حزب نازی است؛ مثلا در یک سکانس، ۳۱ بار از عبارت «درود بر هیتلر» استفاده شده که موقعیت طنزی را به وجود آورده است.

فیلم با پایان بندی عالی و بلوغ فکری نسبی شخصیت جوجو به پایان می رسد. ممکن است پایان بندی فیلم تا حدودی برایتان ناراحت کننده باشد، اما این نباید جلوی شما را بگیرد تا فیلم را مشاهده نکنید.

لیست جوایز فیلم جوجو خرگوشه

  •  جایزه اسکار برای بهترین فیلمنامه اقتباسی

۶- فیلم جودی (Judy)

ژانر: عاشقانه، درام
کارگردان: روپرت گوولد

فیلم جودی در قسمت های بهترین چهره پردازی و گریم و بهترین بازیگر نقش اول زن ، نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. در نهایت، رنه زلوگر توانست با نقش آفرینی هنرمندانه اش جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را برای این فیلم به ارمغان بیاورد.

فیلم جودی (Judy) فیلمی است در سبک بیوگرافی. این فیلم روایت سال آخر زندگی ستاره ای فراموش شده به نام جودی گارلند است. جودی گارلند در پیاده رو مشاهیر هالیوود نیز ستاره ای دارد. شاید اگر بخواهیم زندگی او را با کسی مقایسه کنیم، قطعا مرلین مونرو را انتخاب می کنیم.

فیلم جوذی یکی از بهترین فیلم های اسکار 2020

هر دوی این زنان در جوانی به سینما پیوستند و به ستاره هایی بزرگ و کاریزماتیک بدل شدند. هردوی آنها توسط همان هالیوود، در هم شکسته و نابود شدند. بازی رنی زلوگر در جودی (Judy) عامل اصلی جذابیت فیلم است.

اگر جودی گارلند را از قبل می شناسید، شاید دوست داشته باشید با دیدن این فیلم کمی بیشتر از دردها و رنج های او در صنعت هالیوود با خبر شوید.

لیست جوایز فیلم جودی

  •  جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای رنی زلوگر

 

۷- داستان ازدواج (Marriage Story)

ژانر: درام، کمدی_درام
کارگردان: نواه بامباک

فیلم داستان ازدواج (Marriage Story) در قسمت بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اورجینال، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین موسیقی متن و… نامزد دریافت جایزه بود، اما در پایان، توانست تندیس طلایی اسکار ۲۰۲۰ را در بخش بهترین بازیگر مکمل زن به چنگ آورد.

از نمونه های بی مهری آکادمی اسکار می توان به دست خالی گذاشتن اسکارلت جوهانسون در مراسم اسکار ۲۰۲۰ اشاره کرد.

جوهانسون در جوجو خرگوشه و داستان ازدواج ثابت کرد که فقط بازیگری با یک چهره زیبا که در فیلمهای ابرقهرمانی می‌بینیم نیست، اما آکادمی تصمیم گرفت تا هر دو نقش آفرینی اسکارلت در این فیلم ها را نادیده بگیرد.

خلاصه فیلم داستان ازدواج

چارلی یک کارگردان تئاتر موفق در نیویورک است. نیکول نیز بازیگری است که عمده شهرت خود را مدیون بازی در یک فیلم نوجوانانه درجه دو است. چارلی و نیکول بعد از مدتی آشنایی و همکاری، با یکدیگر ازدواج کرده و به نیویورک نقل مکان می‌کنند.

بعد از گذشت چندین سال، چارلی و نیکول در حالی که یک پسر هشت ساله دارند، تصمیم به جدایی از یکدیگر می‌گیرند. مراحل طلاق اگرچه ابتدا ساده و دوستانه به نظر می‌رسد، اما هردوی آنها را وارد شرایطی می‌کند که از قبل پیش‌بینی نکرده بودند.

فیلم داستان ازدواج برنده جایزه اسکار برای بهترین بازیگر مکمل زن برای لورا درن

نکاتی از فیلم داستان ازدواج

برخلاف نام فیلم که داستان ازدواج است، موضوع درباره پروسه طلاق است. داستان فیلم درباره زوجی به ظاهر خوشبخت و موفق و در واقع سرخورده و در هم شکسته است. نیکول با حسادت به موفقیت های چارلی و علم به اینکه در بسیاری از مواقع، پیشنهادات خوب خودش را بخاطر چارلی رد کرده است، زندگی می کند.

زن داستان، بر سکوت خود در خصوص حسادتش هم اصرار می ورزد. نیکول و همسرش بیشتر از آنکه قصد جدایی از یکدیگر داشته باشند، نمی توانند عادت های پیشین خود را ترک کنند؛ مثلا، نیکول حتی در پروسه طلاقش از چارلی، به خاطر عادت های قبلی شان، او را همچنان «عزیزم» خطاب میکند.

درونمایه فیلم درباره ازدواج و فداکاری هایی است که به خاطر آن انجام می دهند. این فیلم همینطور بعضی کلیشه ها را به نقد می کشد و در کل آنها را قبول ندارد؛ مثلا، بازوهای قوی که می تواند در شیشه خیارشور را باز کند، متعلق به نیکول است. شخصی هم که راحت گریه می کند و آشپز خوبی است، چارلی است!.

مهم نیست مجرد هستید یا متاهل؛ دیدن فیلم داستان ازدواج از واجبات است. در مجموع، داستان ازدواج، فیلمی است که روحتان را لمس می کند.

لیست جوایز فیلم داستان ازدواج

  •  جایزه اسکار برای بهترین بازیگر مکمل زن برای لورا درن

قسمت اول بررسی فیلم های اسکار ۲۰۲۰ به پایان رسید. در قسمت دوم به بررسی هفت فیلم دیگری خواهیم پرداخت که برنده یکی از جوایز اسکار این دوره شده اند.

ما همینطور در مورد این حقیقت دردناک صحبت خواهیم کرد که چرا فیلم «مرد ایرلندی» تا این حد بدشانس بود و اینکه نتوانست هیچ جایزه ای را در این مراسم تصاحب کند.

افراد علاقه مند به سینما بیشتر اوقات دوست دارند اول فیلم هایی را ببینند که در جشنواره ها و رویدادهای سینمایی برنده جایزه شده باشند. ما نیز به همین خاطر در یک محتوای دو قسمتی به بررسی فیلم هایی پرداختیم که در مراسم اسکار ۲۰۲۰ برنده جایزه شده بودند.

امیدوارم تا اینجا خسته نشده باشید .تا اینجا ما در بررسی بهترین فیلم های اسکار به بررسی فیلم های «انگل»، «جوکر»، «داستان ازدواج»، «جوجو خرگوشه»، «روزی روزگاری در هالیوود»، «جودی» و «۱۹۱۷» پرداختیم. در ادامه هم ۶ فیلم دیگر برنده جایزه اسکار و همینطور فیلم بدشانس «مرد ایرلندی»، که علیرغم تمام خوبی هایش نتوانست حتی یک جایزه در این رویداد سینمایی دریافت کند، بررسی می کنیم.

با «پاسخ از ما» همراه باشید تا به معرفی و بررسی بقیه فیلم های برنده اسکار بپردازیم.

۸- فیلم فورد علیه فراری

ژانر: ورزشی، درام، زندگی نامه
کارگردان: جیمز منگولد

فیلم «فورد بر علیه فراری» (Ford v Ferrari) علاوه بر اینکه موفق شد جایزه اسکار بهترین تدوین فیلم را از آن خود کند، در بخش های بهترین فیلم و بهترین میکس صدا هم نامزد دریافت جایزه بود. این فیلم همین‌طور توانست در دل بسیاری از منتقدان جا باز کند. فیلم فورد علیه فراری بخاطر حس نوستالژیکی که به مخاطبانش می‌دهد، طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما گمان نکنید که این فیلم تنها برای افراد میانسال مناسب است.این موضوع که شما بتوانید سختی های یک مسابقه یا روند پیچیده ساخت یک ماشین مسابقه‌ای را ببینید، بسیار جذاب و لذت بخش است.

خلاصه داستان فیلم فورد علیه فراری(Ford v Ferrari)

هنری فورد دوم، فرند هنری فورد، موسس کارخانه خودروسازی فورد، احساس می کند که عمر تجارتش به آخر خط رسیده. همین موضوع باعث می شود تا پذیرای شنیدن ایده های جدید شود. هنری به توصیه یکی از کارمندانش که به او می گوید، باید وارد مسابقات اتوموبیلرانی آلمان بشود،

بنابراین او تصمیم می گیرد تا کمپانی فراری، که ماشین های مسابقه ای خوبی تولید می کند، اما در آستانه ورشکستگی است، را بخرد. اما همه چیز بر طبق برنامه پیش نمی رود. طی جریاناتی، فورد تصمیم می‍گیرد تا ماشینی سریعتر از ماشین های فراری بسازد تا در این مسابقات برنده شود. او در این راه، از ۲ فرد با اخلاق های عجیب و خاص کمک می گیرد؛ یکی از آنها راننده سابق مسابقات است و دیگری تعمیرکار ماشین، که اتفاقا راننده بسیار حرفه‌ای نیز هست.

فیلم Ford v Ferrari در اسکار 2020

نکاتی از فیلم

اولین گزینه ها برای اجرای نقش های اصلی فیلم، بردپیت و تام کروز بودند. اما این دو بازیگر به خاطر تداخل پروژه هایشان، نتوانستند در این فیلم حضور پیدا کنند. بدین ترتیب، کریستین بیل و مت دیمون نقش های اصلی فیلم را بر عهده گرفتند و به عوامل تولید این فیلم بی نهایت تماشایی پیوستند.

انتخاب هایی بس درست و بجا. طبق روال گذشته، کریستین بیل توانسته است نقشش را بسیار خوب از آب در بیاورد و باعث شود تا ما به عنوان بینندگان فیلم، نقش او در «فورد علیه فراری» را همانند نقش های قبلیش دوست داشته باشیم.

مت دیمون نیز بر خلاف آثار ضعیفی که در سال های اخیر در آن ها ایفای نقش کرده، توانسته در این فیلم به خوبی ظاهر شود و از بیل عقب نماند. دوستی این دو در فیلم، بسیار جذاب و تماشایی است؛ از دعواهای بچه گانه شان گرفته تا فداکاری هایی که برای حفظ یکدیگر انجام می دهند، همه و همه بر جذابیت فیلم افزوده اند. اگر به مسابقات اتوموبیلرانی و فیلم های بیوگرافی علاقه دارید، «فورد علیه فراری» را در لیست فیلم هایی قرار دهید که حتما باید ببینید.

لیست جوایز فیلم «فورد بر علیه فراری» در اسکار ۲۰۲۰

  •  برنده جایزه اسکار برای بهترین تدوین فیلم

۹- فیلم زنان کوچک (Little Women)

ژانر: عاشقانه، درام
کارگردان: گرتا گرویک
اگر چه فیلم «زنان کوچک» جایزه اسکار را برای بهترین طراحی لباس نصیب خودش کرد، اما در بخش های دیگری مانند بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلم سال، بهترین فیلم نامه اقتباسی و بهترین موسیقی متن فیلم نیز نامزد دریافت جایزه اسکار بود.

این فیلم، اولین اقتباس از کتاب «زنان کوچک» نوشته لوئیزا می الکات نیست، اما موفقترین اقتباس سینمایی آن است. گرچه بیشتر ما «زنان کوچک» را نه به واسطه کتابش، بلکه به خاطر انیمه سریالی که در کودکی از تلویزیون دیدیم، می شناسیم.

خلاصه داستان فیلم زنان کوچک

داستان در آمریکا و در دوره جنگ داخلی می گذرد. ما شاهد زندگی خانواده ای ۶ نفره هستیم. خانواده مارچ متشکل از پدری که به جنگ رفته است، مادری نیکوکار و مهربان که بسیار قابل احترام است و ۴ دختر خانواده که سلایق متفاوتی دارند، می باشد. در این بین، ما با جو و امی مارچ بیش از بقیه آشنا هستیم؛ دخترانی که سعی می کنند کمی قوانین را زیر پا بگذارند و زندگی آزادانه ای را تجربه کنند.

 

فیلم Little Women (زنان کوچک) در اسکار 2020

نکاتی از فیلم زنان کوچک

کارگردان فیلم «زنان کوچک»، گرتا گرویک، پیشتر با فیلم «لیدی بِرد» (Lady Bird) بر سر زبان ها افتاده بود. او ثابت کرده که در نشان دادن احساسات زنانه، از هرکسی بهتر عمل می کند. گرویگ کلیشه های زنان آسیب پذیر را می شکند و شخصیتی بی پروا را از آنها به نمایش می گذارد.

بازی سیرشا رونان و فلورنس پاگ در این فیلم بسیار قابل توجه است. هر دوی این بازیگران برای نقش آفرینی در این فیلم، نامزد دریافت جایزه اسکار بودند. به جرات می توان گفت «زنان کوچک» در بعضی موارد حس و حال فیلم «غرور و تعصب» را تداعی می کند.
طرفداران فیلم های درام و عاشقانه به هیچ وجه این فیلم را از دست ندهند.

 

لیست جوایز فیلم «زنان کوچک» در اسکار ۲۰۲۰

  •  جایزه اسکار برای بهترین طراحی لباس

۱۰- فیلم بامب شل (Bombshell)

ژانر: درام
کارگردان: جی روچ
این فیلم در بخش هایی مانند بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره آرایی و مدل مو نامزد دریافت جایزه اسکار بود، اما در نهایت توانست تندیس خوش رنگ اسکار را به خاطر بهترین چهره آرایی و مدل مو از آن خودش کند.

نام فیلم یعنی «بامب شل» (Bombshell) به دو صورت معنی میشود: یک معنی آن، «خبر غیر منتظره» و معنی دیگرش هم «زنی بی نهایت زیبا و جذاب» است. این جناس معنایی بسیار با موضوع فیلم همخوانی دارد. «بامب شل» در راستای جنبش های فمنیستی که در غرب به راه افتاده است، ساخته شده و بازخوردهای خیلی خوبی را هم دریافت کرده است.

 

خلاصه داستان فیلم بامب شل

سه زن قدرتمند، باهوش و مستعد دست به عملی پرریسک می زنند؛ آن ها با به خطر انداختن زندگی کاری و اجتماعی شان، تصمیم به رسوا کردن یکی از قدرتمندترین سردمداران رسانه در دنیا، یعنی «فاکس نیوز» می زنند.

فیلم Bombshell در اسکار 2020

 

نکاتی از فیلم فیلم بامب شل

از همان اوایل که تریلر فیلم «بامب شل» پخش شد، به سرعت به یکی از بحث های داغ اینترنتی تبدیل شد. اول، به خاطر اینکه فیلم، داستان یکی از جنجالی ترین پرونده های آزار جنسی در ایالات متحده را پوشش می داد. دوم، به این دلیل که ما اسم «شارلیز ترون» را در لیست بازیگران فیلم می بینیم، اما نمی توانستیم چهره او را در فیلم تشخیص بدهیم؛ در اصل گریم سنگین ترون، کاملا او را ناشناس کرده است.

این فیلم قصه زنانی است که قربانی نگاه های جنسیت زده مردان قدرتمند شده اند؛ از ترامپ گرفته تا همین مدیر شبکه فاکس نیوز.

 

بازی «نیکول کیدمن» و «شارلیز ترون» در فیلم «بامب شل» (Bombshell) بی نقص است. «مارگو رابی» نیز نسبتا بازی قابل قبولی ارائه می دهد، هرچند که نقش کوتاهی دارد. کارگردان «بامب شل» که فیلم های زیاد مطرحی را در کارنامه خود ندارد، با این فیلم حسابی درخشید و خودش را تا حدوی ثابت کرد.
شناخته شده ترین اثر او تا قبل از «بامب شل» ، فیلم «چارلی بارلت» بود.

 

لیست جوایز بامب شل(خبر غیر منتظره در اسکار ۲۰۲۰)

  •  جایزه اسکار برای بهترین چهره آرایی و مدل مو

 

۱۱- فیلم راکت من (Rocketman)

ژانر: موزیکال، بیوگرافی، درام
کارگردان: دکستر فلچر
فیلم «راکت من» یا «مرد موشکی» فقط در یک بخش نامزد اسکار بود؛ آن هم بهترین آهنگ اورجینال بود، که در همان بخش موفق به دریافت جایزه هم شد. این فیلم هم مورد بی مهری آکادمی قرار گرفت؛ چون انتظار می رفت که در بخش فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد هم نامزد دریافت جایزه شود، اما چنین اتفاقی رخ نداد. «تارون اگتورن» که برای بازی در این فیلم، موفق به دریافت جایزه گلدن گلاب بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود، بی شک می توانست یکی از نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ نیز باشد.

 

خلاصه داستان فیلم راکت من (Rocketman)

فیلم، درباره موزیسین و خواننده معروف، جان التون است. زندگی شخصی و کاری این خواننده و همینطور شکست ها و موفقیت هایش در این فیلم به تصویر کشیده شده است.

 

فیلم Rocketman

 

نکاتی از فیلم راکت من (مرد موشکی)

فیلم «راکت من» از جمله آثاری بود که نقدها و امتیازات خوبی را از سایت های نقد فیلم و همچنین منتقدین مختلف کسب کرده است. مخاطب از همان سکانس های اولیه، جذب فیلم می شود.
موسیقی کلیدی ترین عنصر این فیلم است. می توان گفت این موسیقی است که شخصیت التون را برای ما روایت می کند. ژانر فیلم درام و بیوگرافی است، اما به هیچ وجه خسته کننده نیست و شما را تا انتها، پای تلویزیون یا لپ تابتان میخکوب نگه می دارد.

 

لیست جوایز فیلم « راکت من » در اسکار ۲۰۲۰

  •  جایزه اسکار برای بهترین آهنگ اورجینال

 

۱۲- فیلم داستان اسباب بازی ۴

ژانر: خانوادگی، کمدی
کارگردان: جاش کلی
تبلیغات استودیو انیمیشن سازی «پیکسار» حول محور انیمیشن «داستان اسباب بازی ۴» (Toy Story 4) بسیار گسترده بود. عکس هایی که از میزان دقت انیماتورها به جزئیات کاراکترها منتشر شده بود، را به یاد می آورید؟
بعد از پخش این انیمیشن متوجه شدیم که این تبلیغات به هیچ وجه بزرگ نمایی نبوده و با یک حسن ختام عالی، از سری داستان های «وودی کلانتر» و دوستانش طرف هستیم.

 

خلاصه داستان فیلم داستان اسباب بازی ۴ (Toy Story 4)

وودی که بعد از رفتن صاحبش اندی به دانشگاه، در خانه بانی زندگی می کند، چندان از وضعیتش راضی نیست. بانی خیلی کم با او بازی می کند، اما وودی همچنان با علاقه زیاد با صاحبش زندگی می کند. بانی به مهدکودک می رود، ولی نمی تواند با کسی دوست بشود. او در مهد کودک کاردستی درست می کند و نامش را فورکی (چنگالی) می گذارد.

فورکی که از آشغال درست شده، دائما سعی دارد از دست بانی فرار کند و به سطل آشغال برود. در این بین، وودی که می داند بانی بسیار به کاردستی اش علاقه مند است، سعی می کند فورکی را قانع کند که او دیگر یک اسباب بازی است و باید پیش بانی بماند.

 

فیلم Toy Story 4

 

نکاتی از فیلم داستان اسباب بازی ۴

«داستان اسباب بازی ۴» ، برای بسیاری از ما، انیمیشنی نوستالژیک است. ما تک تک شخصیت ها را از بچگی می شناسیم و خداحافظی با آن ها، همانقدر که برای وودی سخت است، برای ما هم دشوار است.

 انیمیشن «داستان اسباب بازی ۴» تجلی احساساتی مانند عشق، دوستی و وفاداری است. این انیمیشن جذاب و دیدنی ما را وادار می کند تا با مفاهیمی مانند مرگ، جدایی و پایان هم روبرو شویم.

«داستان اسباب بازی ۴» با صداپیشگی تام هنکس، عالی ترین نسخه در مجموعه خودش است.

برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله جذاب ترین انیمیشن های دنیا را مطالعه کنید.

لیست جوایز فیلم « داستان اسباب بازی ۴ » در اسکار ۲۰۲۰

  •  جایزه اسکار برای بهترین فیلم انیمیشنی

برای اطلاعات بیشتردر مورد انیمه های بیشتر در سال ۲۰۲۰، مقاله بهترین انیمه های سال ۲۰۲۰ را مطالعه کنید.

۱۳- فیلم کارخانه آمریکایی

ژانر: مستند
کارگردان: جولیا ریچرت، استفن بوگنار

 

خلاصه داستان فیلم کارخانه آمریکایی (American Factory)

کمپانی جنرال موتورز در شهر موراین اوهایو، منبع درآمد مردم شهر است و زندگی همه مردم این شهر به این کارخانه بستگی دارد. ولی دو روز پیش از کریسمس سال ۲۰۰۸، اتفاق ناگواری می افتد؛ کارخانه تعطیل می شود. تعطیلی منبع درآمد مردم، ضربه سختی به زندگی اقتصادی آن ها وارد می کند.

۶ سال بعد، با افتتاح کارخانه چینی جدیدی به نام فویائو که کارش تولید شیشه ماشین است، مردم دوباره به وضع عادی زندگی شان بر می گردند.شرکت چینی که خواستار گسترش کسب و کار خود در ایالات ‌متحده است، کمپانی جنرال موتورز را به ‌عنوان مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری انتخاب می کند.

کارگران محلی برای همکاری با کارگران چینی که شرکت خود را به آمریکا آورده اند، استخدام می شوند و طی ۶ ماه کار دشوار، خط تولید شیشه جلوی خودرو را راه اندازی می کنند. حالا ایالتی که از رکود صنعتی و افزایش سن ساکنین اش درنتیجه کاهش جمعیت رنج می‌برد، در آستانه دستیابی به شکوفایی اقتصادی دوباره قرار گرفته است.

 

فیلم American Factory

 

نکاتی از فیلم کارخانه آمریکایی

مستند کارخانه آمریکایی، اولین تجربه تهیه کنندگی مستند برای باراک و میشل اوباما، رئیس جمهور و بانوی اول سابق ایالات متحده، است. نوع نگاه کارگردانان به تقابل فرهنگی شرق و غرب و نوع مدیریتشان بسیار حائز اهمیت است.

کارخانه‌ای برای تولید شیشه اتومبیل به وسیله سرمایه‌دارانی چینی در قلب ایالات متحده افتتاح می‌شود . این کارخانه با دو قشر مدیر و کارگر، از دو فرهنگ متفاوت شرقی و غربی، کارش را آغاز می‌کند. حال، بدون تردید، باید شاهد درگیری‌هایی بین چشم بادامی ها و یانکی هایِ مرتبط با کارخانه در طول فیلم باشیم.

اما حرف مستندسازان فقط این نیست. با بینشی دقیق تر، می‌توان ذکاوت مستندسازان در ساختار اثرشان در نمایش تقابل دو مکتب سیاسیِ شرقی و غربی، یعنی سوسیالیستم تک حزبی چینی و لیبرالیسم امریکایی، به روشنی دید.

به بیان دیگر، با نگاهی فرهنگی و بدون پیچیدگی، می‌توان کشمکش کارگران و مدیران چینی و آمریکایی در مستند کارخانه آمریکایی را به عنوان بحث و جدلی عنوان کرد که به دلیل تفاوت‌های اقلیمی، آداب و رسوم و تربیت اجتماعی ایجاد شده است؛ ولی در باطن، آنچه مستندسازان را در جایگاه هنری قرار می‌دهد، کشف روانشناسی این دو نظرگاه فلسفی-سیاسی در بین کارگران و مدیران است.
این مستند از تحسین شده ترین کارهای سال ۲۰۱۹ است که دیدنش خالی از لطف نیست.

 

لیست جوایز فیلم «کارخانه آمریکایی» در اسکار ۲۰۲۰

  •  جایزه اسکار برای بهترین فیلم مستند

 

۱۴- فیلم ایرلندی (The Irishman)

ژانر: جنایی، درام
کارگردان: مارتین اسکورسیزی

و بالاخره رسیدیم به بدشانس ترین فیلم آکادمی، یعنی فیلم «مرد ایرلندی». این فیلم تقریبا در تمام رشته های اسکار، نامزد دریافت جایزه بود، اما حتی یکی از شوالیه های طلایی را هم نبرد!?کافی است تا فقط نگاهی به اسامی دست اندرکاران فیلم بیندازید تا تعجبتان بیشتر هم بشود.

مارتین اسکورسیزی، آل پاچینو، رابرت دنیرو، جو پشی و… .

جالب اینجا است که فیلم «مرد ایرلندی» در گولدن گلاب هم ناکام مانده بود. همه ما فکر می کردیم این فیلم تمام جوایز را درو خواهد کرد و شاهد پدرخوانده ای جدید خواهیم بود، اما همه چیز برعکس شد و «مرد ایرلندی» اسکورسیزی دست خالی از مراسم بیرون آمد.

 

خلاصه داستان فیلم ایرلندی

در دهه ۱۹۵۰ میلادی، راننده کامیونی به نام فرانک شیرن با راسل بوفالینو، از روسای مافیا، ارتباط برقرار می کند. شیرن همزمان با بالا رفتن رتبه خود و تبدیل شدن به یک مزدور قراردادی رده بالا، شروع به کار برای جیمی هوفا می‌کند. هوفا از رهبران اتحادیه کارگران در آمریکا بود که با مافیا و جرائم سازمان یافته ارتباط داشت.

این فیلم، داستان زندگی شیرن را دنبال می‌کند؛ فیلم گذشته این قاتل تبهکار در دنیای جرم و جنایت را به تصویر می کشد و همینطور به ما نشان می دهد که او نقش مهمی در قتل مرموز جیمی هوفا در سال ۱۹۷۵ داشته ‌است.

 

فیلم ایرلندی فیلم بدشانس اسکار 2020

 

نکاتی از فیلم ایرلندی

اسکورسیزی در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که قصددارد فیلم «مرد ایرلندی» را بسازد. اگر از دنبال کنندگان آثار اسکورسیزی باشید، می دانید که همیشه نقدهای تند و تیزی نسبت به جامعه آمریکا داشته است. وقتی اعلام شد که قرار است «آل پاچینو» و «رابرت دنیرو» با هم در فیلم «مرد ایرلندی» ظاهر شوند، قلب سینما دوستان از جا کنده شد! دو اسطوره در یک قاب!.

خوشحالی فیلمبازان زمانی تکمیل شد که اعلام کردند اسکورسیزی توانسته است، «جو پشی» را هم راضی کند تا در این فیلم به ایفای نقش بپردازد. «جو پشی» قبلا اعلام کرده بود که از دنیای بازیگری خداحافظی کرده است.

گویا اسکورسیزی از سالیان دور قصد ساخت فیلم «مرد ایرلندی» را داشته است، اما نتوانسته بود استودیویی را برای ساخت آن مجاب کند. یکی از دلایل این موضوع، زمان طولانی فیلم است. دلیل دیگرش، استفاده کارگردان از ستاره هایی بزرگ مانند «آل پاچینو» و «رابرت دنیرو» بود که هزینه های تولید را بسیار بالا می برد.

جدا از بازیگرهای گران، استفاده از جلوه های ویژه برای جوان کردن چهره های سالخورده بازیگران فیلم نیز حسابی خرج روی دست کمپانی سازنده می گذاشت. شاید بد نباشد بدانید در نهایت ساخت فیلم «مرد ایرلندی» با بودجه ۱۵۹ میلیون دلاری اش به اتمام رسید و در نهایت به گران ترین فیلم اسکورسیزی تا به امروز بدل شد.

بالاخره «نت فلیکس» (به انگلیسی: Netflix) به یاری اسکورسیزی آمد و ریسک پخش این فیلم را متقبل شد.
فیلم در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۱۹ به صورت اینترنتی منتشر شد. همان موقع، اسکورسیزی از مردم درخواست کرد تا فیلم را بر روی نمایشگرهای بزرگ ببینند، نه در گوشی موبایل.

استقبال مخاطبین بی نظیر بود و اعلام شد که ۱۷ میلیون نفر «مرد ایرلندی» را تنها در ۵ روز اول پخش فیلم تماشا کرده اند. این فیلم ۲۱۰ دقیقه ای به هیچ وجه خسته کننده نیست و مخاطب را تا انتها همراه خودش می کند.

برخلاف نظر برخی از منتقدین که فیلم «مرد ایرلندی» را بهترین فیلم کارنامه اسکورسیزی می دانستند، این فیلم در بخش جوایز اسکار ۲۰۲۰ دست خالی ماند. نمی توان مشخص کرد که دقیقا دلیل این بی مهری چیست؛ اما چیزی که مسلم است، این است که «مرد ایرلندی» یک شاهکار است و هر فیلمبازی، باید این فیلم را ببیند.

 

لیست نامزدی های فیلم مرد ایرلندی در اسکار ۲۰۲۰

  •  نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلم
  •  نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین کارگردان
  •  نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
  •  نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلمبرداری
  •  نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین جلوه های ویژه
  •  نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین تدوین فیلم
  •  نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین طراحی صحنه
  •  نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین طراحی لباس

 

مرور فیلم های موفق اسکار همین جا به پایان می رسد. آیا تمام فیلم هارا دیده بودید؟ قبل از برگزاری مراسم، چه حدس هایی درباره برندگان مراسم اسکار ۲۰۲۰ می زدید؟ آیا از نتایج راضی بودید؟ نظر خود را در پایین همین مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

    اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات پاسخ از ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید:

    ‫4 نظر ارسال شده در “مروری بر بهترین فیلم های اسکار ۲۰۲۰

    1. علی مرادی :

      واقعا بابت تهیه این مقاله جامع در مورد بهترین فیلم های اسکار ۲۰۲۰ بهتون خسته نباشید می گم . خیلی عالی بود ولی ای کاش در مورد هر فیلم هم به صورت جداگانه تحلیلتون رو قرار بدید .

      • پاسخ از ما :

        سلام علی عزیز
        خوشحالیم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته .ما در وبسایت « پاسخ از ما » بخشی به عنوان فیلم های اسکار ۲۰۲۰ قرار داده ایم که تحلیل بهترین فیلم های اسکار ۲۰۲۰ را می توانید به صورت مجزا در این بخش مطالعه بفرمایید .
        همچنین با عضویت در خبرنامه پاسخ از ما در جریان جدید ترین مطالب در حوزه فیلم و سریال قرار بگیرید .

      • پاسخ از ما :

        مریم عزیز.
        سلام و ممنون از اینکه نظر خود را با پاسخ از ما به اشتراک گذاشتید. بررسی همه فیلم ها در دست نگارش است و تا این لحظه فیلم های جوکر، انگل و داستان ازدواج در وبسایت منتشر شده اند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com