چطور باید از مو‌های رنگ شده مراقبت کرد؟

مراقبت از موهای رنگ شده

یکی از مهم‌ترین دلایل «رنگ کردن مو» پنهان کردن تارهای سفید مو می باشد. هر چند تارهای سفید مو به خودی خود جلوه زیبایی به ظاهر می‌دهند، اما اغلب افراد از داشتن تارهای سفید موجود در موهای خود خوشنود نیستند.

از طرفی ممکن است برخی اشخاص به خاطر دلایل ژنتیکی دچار سفیدی زود رس مو شده باشند. البته در خیلی از موارد هم رنگ کردن مو به خاطر تنوع انجام می‌گیرد. در سال‌های اخیر هم نه تنها زنان بلکه مردان نیز به دنبال تنوع بیشتر بوده‌اند و رنگ کردن مو در بین آنان نیز رایج گشته است.

اما واقعیت این است که استفاده از رنگ مو به دلیل مواد شیمیایی موجود در رنگ باعث آسیب دیدن مو می‌شود. از این رو، مراقبت‌های قبل و بعد از رنگ کردن مو بسیار ضروری می باشد.

باید به این نکته نیز توجه کرد که «مراقبت از موی رنگ شده» باعث می‌شود که رنگ مو دیرتر از بین برود، مو برای مدت زمان بیشتری براقیت خود را حفظ کند و عوارض بعد از رنگ کردن، مثل خشک و شکننده بودن مو کمتر بشود.

آیا شما نیز موهای خود را رنگ کرده اید و به دنبال پیدا کردن راه ‌های مراقبت از موی رنگ شده هستید؟ اگر جواب شما مثبت است، حتما در ادامه همراه ما باشید.

راه های مراقبت از موی رنگ شده

 

مراقبت های قبل از رنگ کردن مو

در صورتی که تصمیم به رنگ کردن موی خود گرفته‌اید، رعایت کردن نکات زیر به شما در رسیدن به نتیجه دلخواه تان کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

۱- رنگ مو با کیفیت بخرید

اگر قرار است خودتان در منزل موهایتان را رنگ کنید، حتما به دنبال استفاده از رنگ مو بدون آمونیاک باشید. رنگ موی بدون آمونیاک آسیب به مو را به حداقل می‌رساند. همچنین سعی کنید از رنگ مویی استفاده کنید که دارای نرم کننده باشد.

رنگ کردن مو با رنگ هایی که حاوی مواد نرم کننده هستند، از ایجاد الکتریستیه در مو جلوگیری می‌کند و سبب می شود بعد از استحمام، موها به راحتی شانه شوند.

نباید فراموش کرد که یکی از فاکتورهای افزایش ماندگاری رنگ مو، استفاده از رنگ موی مرغوب و با کیفیت است.

اگر در زمینه رنگ کردن مو تجربه چندانی ندارید و تمایل دارید به سالن های زیبایی مراجعه کنید، حتما با آرایشگر خود در مورد کیفیت و برند رنگ مو صحبت کنید. فریب رنگ موی ارزان را نخورید. شما می‌توانید موهای خود را در اثر یک اشتباه به آسانی از دست بدهید.

در صورتی که بودجه ی کافی برای رنگ کردن موهای خود را ندارید، ما به شما استفاده از رنگ موهای طبیعی مانند حنا و یا قهوه را توصیه می‌کنیم.

 

۲- قبل از رنگ کردن مو تا ۲۴ ساعت استحمام نکنید

اغلب آرایشگرها اعتقاد دارند که موهای چرب برای رنگ کردن بسیار مناسب تر هستند. «چربی مو» باعث محافظت مو در مقابل مواد شیمیایی می ‌شود. همچنین، تمیز بودن کف سر باعث می‌شود در هنگام رنگ کردن کف سر بسوزد و پوسته پوسته شود.

 

۳- مو را قبل از رنگ کردن تغذیه کنید

می‌توانید برای این کار از روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده کنید. در صورتی که موهای شما در اثر رنگ کردن در دفعات قبل سوخته و یا آسیب دیده باشد، حتما پیش از رنگ کردن مجدد موهای خود، آنها را ترمیم کنید.

برای این کار بهتر است به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید و از او کمک بخواهید. همچنین، بهتر است قبل از رنگ کردن مو، قسمتهای آسیب دیده مو را کوتاه کنید تا بر اثر رنگ کردن مو بیشتر آسیب نبیند.

زیبایی به هر قیمتی نمی ارزد و داشتن موهای سالم بسیار مهم تر از داشتن موهای آسیب دیده اما زیباست.

(هرچند در صورتی که روش های مراقبتی برای مو صورت نگیرد، در کوتاه مدت رنگ مو هم باعث زیبایی موهای شما نخواهد شد.)

رازهای مراقبت مو بعد از رنگ کردن

رازهای مراقبت از موی رنگ شده

اگر موفق به رنگ کردن موهای خود شدید و اکنون از تماشای خود در مقابل آیینه لذت می‌برید، به شما تبریک می‌گوییم، اما به یاد داشته باشید برای افزایش ماندگاری رنگ مو و همچنین داشتن یک موی رنگ شده شاداب و سر زنده باید به نکات زیر دقت کنید.

 

✔ موی رنگ شده را سریعا با شامپو نشویید

تا چهل و هشت ساعت بعد از رنگ کردن، موهای خودتان را نشویید. این کار باعث می‌شود که رنگ در موهای شما تثبیت شود.

 

✔ موهای خود را کمتر بشورید

«موهای رنگ شده» هرچه بیشتر شستشو شود، رنگ آن زودتر از بین می‌رود. در صورتی که موهای شما سریع چرب می شود، می‌توانید برای کاهش تعداد دفعات استحمام خود از «شامپو خشک» استفاده کنید.

«شامپو خشک» بدون نیاز به آب به صورت اسپری به ریشه ها زده شده و روغن ریشه مو را می‌گیرد و در نهایت باعث تمیز شدن مو می‌شود. البته استفاده مداوم از شامپو خشک توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید با تجویز پزشک از صابون و یا شامپوهایی که میزان چربی را در سر کنترل می‌کنند استفاده کنید.

 

✔ از شامپوی مناسب موهای رنگ شده استفاده کنید:

«شامپوهای مناسب موهای رنگ شده» موجب محفاظت از رنگ مو می‌شود، در حالی که «شامپوهای معمولی» رنگ مو را از بین می ‌برند. علاوه بر این، شامپوهایی با سولفات کم انتخاب کنید تا از رنگ موی خود برای مدت زمان بیشتری لذت ببرید.

 

✔ موهای خود را در برابر گرما محافظت کنید

استفاده از «اسپری های محافظت از مو در برابر حرارت» باعث کاهش آسیب گرما به مو می‌شود. همچنین سعی کنید زیاد در معرض آفتاب قرار نگیرید، چون اشعه فرابنفش خورشید باعث باز شدن کوتیکول مو شده و در اثر آن، رنگ از مو خارج می‌شود.

از سشوار هم برای خشک کردن موهای خیس استفاده نکنید، چون باعث خشک و شکننده شدن تار موها شده و سلامت مو را تهدید می‌کند. در صورت خیس بودن موهایتان، آنها را باز بگذارید تا به صورت طبیعی خشک شوند. اگر هم وقت کافی برای این کار را ندارید، می‌توانید با استفاده از باد سرد سشوار و با رعایت فاصله، موی خود را خشک کنید.

 

✔ برای استفاده از ماسک‌ها وقت بگذارید

هفته ای دو بار از ماسک‌ های مو استفاده کنید. این کار باعث تغذیه مو شده و درخشش مو را نیز افزایش می‌دهد. استفاده از «ماسک‌های مناسب برای موهای رنگ شده» ماندگاری رنگ مو را نیز افزایش می‌دهد.

 

✔ با آب گرم موهایتان را نشویید

شستشوی موی رنگ شده با آب گرم موجب باز شدن کوتیکول مو و همینطور خارج شدن رنگ از مو می‌شود. برای مراقبت از مو، با آب ملایم مایل به سرد موهای خود را بشورید.

 

✔ از نرم کننده‌ ها استفاده کنید

استفاده از نرم کننده ‌ها بعد از شامپو زدن باعث حفظ رطوبت موهای رنگ شده می‌شود و همچنین موجب مراقبت از مو در مقابل خشکی مو می‌شود. دقت کنید که نرم کننده ها را به پایین موها زده و به ریشه و کف سر نزنید.
در صورتی که پس از مصرف نرم کننده دچار ریزش مو شدید، حتما استفاده از آن را قطع کنید و به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

 

✔ بعد از رنگ کردن مو، پروتئین درمانی کنید

پروتئین درمانی در کلینیک های زیبایی

رنگ کردن مو باعث از بین رفتن پروتئین مو می‌شود. شما می‌توانید در کلینیک‌های زیبایی پروتئین درمانی انجام دهید. در صورتی که فکر می‌کنید از عهده هزینه‌های سالن‌های زیبایی بر نمی آیید، می‌توانید از دو ماسک خانگی و ارزان اما بسیار موثر زیر استفاده کنید:

۱-سه عدد موز رسیده را با چنگال به حالت پوره دربیاورید و سپس به آن دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. آن ها را با هم مخلوط کرده و در نهایت یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به ترکیبات قبلی بیافزایید. این ماسک را با استفاده از دستانتان از ریشه تا نوک موهای خود پخش کنید. سپس، موهایتان را با کلاه حمام به مدت نیم ساعت بپوشانید و بعد از آن استحمام کنید.

۲-یک عدد آووکادو را که کاملا رسیده باشد پوست بگیرید و هسته آن را خارج کنید. با استفاده از یک چنگال آن را داخل یک ظرف کاملا له کنید. در صورتی که له کردن گوشت آووکادو برایتان سخت است، آن را در غذاساز بریزید تا یک خمیر نرم بدست آورید.

سپس ۲ قاشق سس مایونز به آن اضافه کنید. مخلوط به دست آمده را روی موهای خود قرار دهید و به آرامی سر خود را با حرکت دورانی دست ماساژ دهید. در نهایت موهای خود را داخل کلاه حمام قرار دهید و پس از گذشت نیم ساعت، موهای خود را در حمام بشورید.

 

✔ معتاد به رنگ کردن نباشید

بین رنگ کردن موهایتان فاصله بگذارید تا موها تنفس کنند.

 

✔ هوشمند شنا کنید

کلر موجود در استخر نه تنها باعث تغییر رنگ مو می‌شود، بلکه باعث از بین رفتن رنگ مو نیز می‌شود. قبل از رفتن به استخر، موی خود را آماده کنید. برای آماده کردن مو، می‌توانید موهای خود را با روغن ‌هایی مثل زیتون بپوشانید تا مانع نفوذ آب استخر به موها شوید. همچنین استفاده از کلاه شنا را فراموش نکنید.

 

✔ تغذیه مناسب داشته باشید

موهای خود را از درون به بیرون تغذیه کنید. در رژیم غذایی خود از ماهی استفاده کنید. ماهی های روغنی مثل سالمون بهترین گزینه هستند. موهای شما با اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی تغذیه می‌شوند. این اسیدهای چرب موی شما را نیز براق می‌کنند.

در رژیم غذایی خود، گردو را هم اضافه کنید. ویتامین موجود در گردو برای مبارزه با موهای خشک و شکننده که بعد از رنگ ایجاد می‌شود مناسب است.

 

✔ موهای خود را رطوبت رسانی کنید

بعد از رنگ کردن مو، مو‌های خودتان را مرطوب نگه دارید. استفاده از روغن های طبیعی باعث بهبود موهای شکننده ی ایجاد شده بعد از رنگ کردن مو می‌شود.

«روغن آرگان» یکی از بهترین روغن ‌هایی است که می‌توانید از آن برای این کار استفاده کنید.

 

کلام آخر

رنگ کردن موها هر چند یکی از راه های آرایش مو به شمار می آید، اما در صورتی که نحوه مراقبت از موی رنگ کرده را ندانیم، ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به موهای خود وارد کنیم. شما می‌توانید با توجه به جنس موهای خود از آرایشگرتان راهنمایی بخواهید.

هرگز سلامت موهای خود را فدای زیبایی نکنید!

در این مطلب از «پاسخ از ما» با نکاتی آشنا شدید که می‌توانید برای مراقبت از موهای رنگ شده خود به کار ببرید. نظر شما راجع به مواردی که در اینجا به آنها اشاره شد چیست؟ مشتاقانه پذیرای شنیدن دیدگاه های شما هستیم.

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات پاسخ از ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com